Volledig scherm
Boeings van Ryanair (rechts) en Transavia op Eindhoven Airport © Vincent Wilke

Gevolgen vertrek Ryanair voor Eindhoven Airport zijn beperkt

EINDHOVEN - De gevolgen van een sluiting van de Ryanair-basis voor Eindhoven Airport zijn beperkt. Vrijkomende 'slots’ worden later in het winterseizoen ingevuld door Transavia en Wizzair. 

Door het vertrek van de op Eindhoven gestationeerde Boeings van Ryanair verdwijnen vijf bestemmingen uit het pakket, aldus Airport-directeur Joost Meijs: ,,Het gaat dan om Bratislava, Riga, Murcia, Agadir en Barcelona Réus. Deze bestemmingen worden niet overgenomen door de andere maatschappijen.” 

De vrijkomende slots -de ruimte in het vliegrooster om te kunnen vertrekken of landen- zijn in het winterseizoen toebedeeld aan twee andere grootverbruikers op Eindhoven Airport: Wizzair en Transavia. 

110 vluchten 

In totaal gaat het volgens Meijs om slechts 6,7 slots per dag. ,,Dat is grofweg zes procent op het gemiddelde van 110 dagelijkse vluchten door alle maatschappijen samen. Ongeveer de helft van die 110 wordt nu gevlogen door Ryanair. Of en met welke bestemmingen Wizzair en Transavia de vrijkomende slots gaan invullen, is nu nog niet bekend.” 

Meijs verwacht dat dat in elk geval niet in de eerstkomende weken of wellicht maanden zal gebeuren. ,,Op de langere termijn zullen zij waarschijnlijk wel in staat zijn om de slots in te vullen. En vanaf het zomerseizoen, dat start in april, kan Ryanair dan weer meedoen aan de verdeling.” 

Ook volgens Ryanair heeft de sluiting van de in 2013 geopende ‘base’ niet zo heel veel gevolgen voor de reizigers: behalve de vijf genoemde bestemmingen blijft de rest van het Ryanair-pakket gehandhaafd. Alleen zullen deze dan vanaf bases in het buitenland worden bediend. Een vlucht naar Malaga bijvoorbeeld wordt dan gevlogen vanuit deze standplaats -en met Spaans personeel- naar Eindhoven en terug. 

Geluidhinder

De financiële gevolgen voor Eindhoven Airport als gevolg van de sluiting van de Ryanair-basis -minder landingsgelden- zijn volgens Meijs ‘zeer beperkt tot nul’, omdat andere maatschappijen het gat gaan opvullen.  

Omwonenden die hinder ondervinden van het vliegverkeer op Eindhoven Airport hebben geen baat bij het aangekondigde vertrek van Ryanair. De meeste klachten over geluidshinder worden tussen zeven en acht 's morgens ingediend. Omdat Ryanair zijn vliegtuigen -drie in de winter, vier in de zomer- niet meer laat ‘overnachten’ op Eindhoven Airport, vervallen dus ook enkele vroege vertrekken. Ook dit effect zal niet erg lang standhouden, aldus Meijs, gezien de overname van deze slots door Wizzair en Transavia.   

Op de overlast in de avonduren heeft het vertrek van Ryanair zo mogelijk nog minder impact, omdat de Ierse maatschappij altijd voor elf uur 's avonds binnen is, zegt Meijs. Opstijgen na dit tijdstip is sowieso niet toegestaan op Eindhoven Airport.  

In samenwerking met indebuurt Eindhoven