Volledig scherm
Repetitie van ‘Reflections on Gilgamesh’ met dirigent Louis Buskens. © DCI Media

Gilgamesh van Martinu klinkt dynamisch en gefocust

Recensie‘Reflections on Gilgamesh’ is het eerste langlopende project dat het Brabant Koor deed in samenwerking met Fontys Hogeschool voor de Kunsten. 

De opzet is om de komende jaren meer ‘Reflections’ te maken, een meerdelige productie rond een groot koorwerk waarin educatie, maatschappelijke relevantie en verbinding van kunstvormen centraal staan.

Wie: Brabantkoor, Fontys Kamerkoor en philharmonie zuidnederland o.l.v Louis Buskens.
Waar: Muziekgebouw
Wanneer: vrijdag 24 januari

Deze eerste keer viel ‘Gilgamesh’ van Bolhuslav Martinu de eer te beurt, een groots werk geïnspireerd op een tekst die ouder is dan de Bijbel en niet minder relevant. Gilgamesh kreeg een dynamische vertolking. Ervaren koorzangers, studenten, philharmonie zuidnederland en vier solisten zaten en stonden gebroederlijk naast elkaar om deze emotionele muziek onder leiding van initiator Louis Buskens in grote eensgezindheid tot klinken te brengen. Het koor zong gefocust en volgde de aanwijzingen van de energiek dirigerende Buskens alert op, het orkest speelde levendig, de veeleisende solistenpartijen werden door vier krachtige zangers met verve ingevuld.

Drie wereldpremières kwamen voorbij, ‘Gilgamesh’ van Vlad Chlek, ‘Dreams and confusions’ van Eveline Vervliet en ‘He woke up in the snakes dream’ van Amin Ebrahimi. Mooi om te horen hoe dit epos inspireerde, hoe dit drietal zichzelf durfde te geven in hun werk en hoe vindingrijk, creatief en podiumgeniek bepaalde fragmenten uitpakten.

Klank en spel van de uit Iran afkomstige ney-speler Fardin Lahourpour waren van een verlokkende schoonheid.

In samenwerking met indebuurt Eindhoven