Volledig scherm
2017-07-10 13:54:04 EINDHOVEN - Reizigers kijken naar de vertrekborden op Eindhoven Airport. © ANP

Groeistuip van twintig jaar bij Eindhoven Airport

EINDHOVEN - Het doel is gehaald, de vlag kan uit bij Eindhoven Airport én 'mama' Schiphol. In 1997, toen Schiphol een meerderheidsbelang in de Eindhovense luchthaven nam, werd de nieuwe stip op de horizon: binnen twintig jaar 500.000 passagiers per jaar. Dat is gelukt. Om precies te zijn lukte dat zeven jaar later al. 

Nu, twintig jaar later, zijn het er al tien keer zoveel. Dit jaar reizen naar verwachting 5,2 miljoen passagiers via Eindhoven Airport. Tot groot ongenoegen van omwonenden, die balen van steeds meer overlast, lijkt op de groei van de luchthaven geen maat te staan. In feite is die maat er wel maar werd die in de loop der jaren steeds opgerekt. Inmiddels is Eindhoven Airport geen 'vliegveld' meer, het is een modern, steeds maar weer uitdijend luchthavencomplex geworden. Het lijkt in bijna niets meer op het 'Welschap' - zoals de luchthaven her en der nog steeds wordt genoemd - van weleer.

ZIE OOK: Retourtje Eindhoven-Dublin? Dat kost dan één boom

Keuze
Toch stond Eindhoven Airport ook twintig jaar geleden al bekend als vakantie-luchthaven. Met chartervluchten met 'zon-garantie-bestemmingen' werden plaatsen als Heraklion, Palma de Mallorca, Antalya en Bodrum aangedaan. En bedevaartsmagneet Lourdes. Lijnvluchten waren er wel maar de keuze was beperkt tot vooral Duitse en Engelse steden. Veel KLM-vluchten gingen naar Amsterdam vanwaar reizigers overstapten. De lijnvluchten waren met zo'n 55.000 passagiers een stuk minder populair dan de vakantiecharters: 215.000 reizigers. 

Volledig scherm
Groei Eindhoven Airport (graphic-juli 2017). © ED

Van dat lijstje met elf lijnvluchten is twee decennia later weinig meer over. Veel van die oorspronkelijke bestemmingen zoals Parijs, Straatsburg en Hamburg zijn geschrapt. Maar Eindhoven Airport kent inmiddels wel meer dan 75 andere directe bestemmingen. Van populaire reisdoelen zoals Barcelona of een van de andere dertien Spaanse plaatsen, Budapest en Dublin tot minder voor de hand liggende steden in Roemenië en Polen. Sinds de komst van de Ierse prijsvechter Ryanair in 2002 groeit Eindhoven Airport onafgebroken. Vier jaar later zijn daar Transavia en het Hongaarse WizzAir bij gekomen. En vorig jaar de Spaanse lagekostenmaatschappij Vueling. 

Zakelijke bestemmingen
Op het eerste gezicht zijn vooral vakantiebestemmingen vanaf Eindhoven bereikbaar. Al richten luchtvaartmaatschappijen zich volgens Eindhoven Airport meer en meer ook op de zakelijke markt. Ze bieden bijvoorbeeld online zakelijke pakketten aan. Rome Ciampino, Londen Stansted en Manchester vormen samen de top drie van zakelijke bestemmingen. Toch zien de prijsvechters tot nu toe minder brood in andere vaak met zaken in verband gebrachte bestemmingen zoals Helsinki, Oslo, Stuttgart, Hamburg en Wenen. 

Desalniettemin is voor een groot deel van Nederland en de buurlanden Eindhoven dichtbij en Schiphol ver weg. En verwacht Eindhoven Airport voorlopig gewoon te groeien naar ruim zes miljoen passagiers in 2019. 

Volledig scherm
Vliegtuigen op Eindhoven Airport. © fotopersburo Bert Jansen
ED gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Eindhoven