Volledig scherm

Het begin van de stadsbus in Eindhoven

EINDHOVEN - Ford T, Brockway, Mercedes Benz, Magirus-Deutz, Ford Transit. Het zijn maar enkele autobusmerken waarmee in het begin van de vorige eeuw het autobusvervoer in Eindhoven begon.

Pas in 1963 verscheen een stadsbus in Eindhoven waarin DAF-onderdelen waren verwerkt. "Het was een jungle", vertelt Martin Baljet (73), die voor zijn pensioen diverse functies bij Fontys had, waaronder die van directeur kunstonderwijs.

Als kind – hij werd geboren in 1939 in Zaandam – raakte hij om onnaspeurbare redenen gefascineerd door openbaar vervoer. "Ik tekende alles", herinnert hij zich. "Treinen, trams, bussen. Toen ik met mijn ouders in 1947 in Eindhoven kwam, kon ik mijn geluk niet op met het enorme aantal verschillende bussen. Ik geloof dat de City met veertig bussen reed en alle waren ze verschillend."

In een uitvoerig gedocumenteerd artikel in Autobuskroniek (52e jaargang, 04 + 05 2012) doet hij verslag van de opkomst en ondergang van de particuliere stadsautobusdiensten in Eindhoven. Het verhaal bestrijkt de periode van 1923 tot 1970.

De eerste zeven in 1928 in dienst gestelde Brockway stadsbussen van de 'Stadsverkeersdienst Eindhoven'. De twee heren zijn de toenmalige directeuren: de heren Boon en Bazelmans. Foto collectie M. Baljet.

Volledig scherm

De eerste zeven Brockway stadsbussen die in 1928 in dienst gesteld werden van de 'Stadsverkeersdienst Eindhoven'. De twee mannen op de foto zijn de toenmalige directeuren: de heren Boon en Bazelmans. Foto: M. Baljet

Volledig scherm

De Markt in Eindhoven in 1948. In de periode kort na de Tweede Wereldoorlog kende de Eindhovense stadsdienst een grote variatie aan materieel, van de uniformiteit in het wagenpark was weinig meer over. Ansichtkaart collectie M. Baljet

Volledig scherm

Vanaf 1952 kwamen er geleidelijk steeds meer Magirus-Deutz bussen in dienst, maar omstreeks 1960 was het wagenpark nog zeker niet uniform. Hier staan de bussen opgesteld op het Stationsplein. Foto M. Baljet

Volledig scherm
De Markt in Eindhoven in 1948. In de periode kort na de Tweede Wereldoorlog kende de Eindhovense stadsdienst een grote variatie aan materieel, van de uniformiteit in het wagenpark was weinig meer over. Ansichtkaart collectie M. Baljet
Volledig scherm
De eerste zeven Brockway stadsbussen die in 1928 in dienst gesteld werd van de 'Stadsverkeersdienst Eindhoven'. De twee mannen op de foto zijn de toenmalige directeuren: de heren Boon en Bazelmans. Foto: M. Baljet
Volledig scherm
De Markt in Eindhoven in 1938 met overwegend Mercedes bussen. Ansichtkaart collectie M. Baljet
Volledig scherm
Vanaf 1952 kwamen er geleidelijk steeds meer Magirus-Deutz bussen in dienst, maar omstreeks 1960 was het wagenpark nog zeker niet uniform. Hier staan de bussen opgesteld op het Stationsplein. © M. Baljet
ED gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Eindhoven