Volledig scherm
Foto ter illustratie © Getty Images/iStockphoto

Inspectie controleert De Rooy in Son na misstanden

SON EN BREUGEL - Transportbedrijf De Rooy uit Son wordt scherp in de gaten gehouden door de Inspectie van Leefomgeving en Transport. Die bevestigt dat er bij het bedrijf veel mis gaat bij het naleven van regels rondom rij- en rusttijden van chauffeurs.

Op 19 januari viel de inspectie binnen bij het bedrijf. Daarbij zou de directie hebben toegegeven dat chauffeurs tegen de regels in overnachten in cabines. Ook zou er sprake zijn van fraude met chauffeurspassen en zou de administratie van de rij- en rusttijden een rommeltje zijn.

De woordvoerder van de inspectie wil het inspectierapport niet verstrekken maar bevestigt deze bevindingen van televisieprogramma Een Vandaag op hoofdlijnen. ,,De Rooy ligt bij ons onder de loep en zal daar voorlopig blijven liggen."

Of het bij De Rooy veel slechter gesteld is dan in de rest van de sector durft de woordvoerder niet te zeggen. ,,Het is duidelijk dat er hier veel te verbeteren is maar als inspectie werken we vooral informatiegestuurd. Als we signalen krijgen gaan we ergens op af en dat is hier ook gebeurd."

Inspectie moet harder optreden tegen De Rooy

Vakbond FNV vindt echter dat de inspectie veel te laks optreedt tegen De Rooy. Volgens de FNV bivakkeren chauffeurs uit Turkije, Polen en Roemenië weken of maanden in hun cabine terwijl dit al sinds begin 2018 verboden is. ,,De inspectie weet dit maar weigert in te grijpen", aldus de vakbond die via de rechter wil afdwingen dat de inspectie de vrachtauto's van De Rooy desnoods aan de ketting legt.

Volgens een woordvoerder van de inspectie is dat uiteindelijk aan de minister. ,,Het valt nu niet onder ons takenpakket maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit niet kan veranderen."

Als het aan Europarlementariër Vera Tax (PvdA) ligt, liever vandaag dan morgen. Volgens Tax werkt haar fractie momenteel aan Kamervragen waarbij de minister wordt opgeroepen om strenger te handhaven op rij- en rustwetgeving voor vrachtwagenchauffeurs. ,,En we zullen ook oproepen om een rijverbod te geven aan chauffeurs die in overtreding zijn. Nu krijgen ze alleen een boete maar dan stuur je een vermoeide chauffeur alsnog de weg op."

Volgens Tax is streng handhaven de enige manier om orde te scheppen in een keiharde markt die de transportwereld is. ,,De concurrentie is gigantisch en de druk om op kosten te besparen groot. Dus als een chauffeur in de cabine kan overnachten is dat goedkoper dan een hotel. Omdat er een groot tekort aan parkeerplaatsen voor vrachtauto's is, staan ze bovendien vaak op een vluchtstrook of in woonwijken."

Volledig scherm
Vrachtwagenchauffeur in zijn cabine van de vrachtwagen langs de snelweg A67 bij Eindhoven. © FotoMeulenhof

Maanden leven in een cabine

Rondvraag leert: niet alleen truckers van De Rooy slapen in hun cabine.

Het is elk weekend vaste prik aan de grens bij Venlo: vrachtwagens die in groten getale geparkeerd staan vanwege de verplichte weekendrust. Volgens de wet zouden de chauffeurs in een hotel moeten wachten tot ze maandagochtend hun weg naar Duitsland mogen vervolgen.

,,Maar het gros van de truckers slaapt ‘s weekends in de cabine”, zo weet een inspectrice van de Duitse technische keuringsdienst - de TÜV - uit eigen ervaringen te vertellen. ,,Een hotelovernachting kunnen ze zich niet permitteren. Dan zijn ze door hun budget heen.” Die slaapomstandigheden voor truckers zijn een heikel thema: zo sleept de FNV het Sonse transportbedrijf De Rooy voor de rechter. De Rooy zou Oost-Europese chauffeurs weken aan een stuk in hun cabine later vertoeven, terwijl dit sinds 2018 bij wet verboden is. Ook klaagt de FNV over onvoldoende toezicht op de verplichte weekendrust.

Misstanden zijn wijdverspreid

Dit soort misstanden zijn volgens de TÜV-inspectrice wijdverspreid. Ze is op dinsdagavond naar truckstop Nobis in Asten gekomen om de door Ario Maleki bestuurde kraanwagen te onderwerpen aan een Duitse verkeerskeuring. Maleki is namens de firma Terra onderweg van Antwerpen naar Rijnland-Palts. De uit Iran afkomstige chauffeur rijdt al dik een decennium transporten in alle uithoeken van Europa. En in al die jaren heeft hij al heel wat uitwassen gezien qua slechte arbeidsvoorwaarden in de transportsector. ,,Ik ken Poolse zzp’ers die als trucker drie maanden van huis zijn en hun jonge kind niet zien opgroeien. Daarmee verdienen ze zo’n 2.000 euro per maand. Dat lijkt een redelijke boterham, maar wat je er voor mist...”

Goedkoop, goedkoper, goedkoopst is volgens Maleki het credo van veel West-Europese transportbedrijven. ,,Oost-Europeanen werken al tegen lage tarieven. Maar het kan nóg goedkoper: Indiërs inhuren bijvoorbeeld.”

En als je Mario van Zuijlen moet geloven, wordt goedkope arbeid ook van nóg verder weg gehaald. ,,Ga op een truckstop in Venlo kijken. Daar zie je ook Filipino’s.”

Trucker van de oude stempel

Rotterdammer Van Zuijlen (51) heeft op weg van Mannheim naar het Belgische Zelzate bij Nobis aangelegd voor een verkwikkende douche en een kop koffie. De chauffeur van Mammoet is een trucker van de oude stempel. ,,Ik reed al in het pre-Schengen tijdperk. Bij iedere grensovergang moest je een dag wachten voor je je lading bij de douane kon inklaren.”

Die oude tijd mist Van Zuijlen soms. ,,Toen was er broederschap onder chauffeurs. Nu rijden ze bijna de plooien uit je broek.” Dat laatste heeft volgens hem dan weer te maken met uitholling van arbeidsvoorwaarden. Die maakt ook de truckers zakelijker: tijd is geld. Hotelovernachtingen zitten er voor Van Zuijlen niet in. Toch heeft hij het bij Mammoet niet slecht. Opgewekt toont hij zijn cabine. ,,Da’s een comfortabel bed hoor.” Van Zuijlen vreest intussen dat de Nederlandse trucker een uitstervend ras is. ,,En die strenge wetgeving helpt niet. Het belemmert alleen in ‘t beoefenen van ons vak.”

  1. Ouders hoogbegaafde Laurent (9) halen hem van TU Eindhoven na conflict
    Update

    Ouders hoogbegaaf­de Laurent (9) halen hem van TU Eindhoven na conflict

    EINDHOVEN - Alleen nog een eindproject inleveren en dan zou Laurent Simons (9) volgens zijn ouders klaar zijn met zijn studie aan de Technische Universiteit Eindhoven. Maar gisteren beslisten zijn ouders zijn studie onmiddellijk stop te zetten. Laurent moest bij de TU/e tóch nog veel tentamens halen om nog op zijn negende af te studeren, iets wat zijn ouders graag willen. De TU/e denkt daar anders over: ,,We zijn van mening dat een sneller tijdschema niet haalbaar is, en ongunstig is voor Laurents academische ontwikkeling.’’

In samenwerking met indebuurt Eindhoven