Volledig scherm
De hoek Wal-Bilderdijklaan in Eindhoven. © Fotopersburo van de Meulenhof BV

Is Eindhoven zo onveilig voor fietsers of is het toeval, drie ernstige ongelukken in drie dagen tijd?

EINDHOVEN - Drie zware ongelukken, in drie dagen tijd rond het afgelopen weekeinde in Eindhoven, waarbij twee fietsers zwaargewond raakten en een vrouw zelfs het leven liet. Is het verkeer in de stad zo onveilig voor fietsers of is het toeval? 

Twee zwaargewonde fietsers en zelfs een dodelijk slachtoffer in drie dagen tijd in Eindhoven, dat is toch behoorlijk veel. Maar is het ook uitzonderlijk, is het in de stad onveiliger aan het worden? De cijfers zeggen van niet, de gemeente ook niet, de Fietsersbond twijfelt. En deze fietsende verslaggever? Die constateert wel dat het verkeer drukker, sneller en chaotischer wordt in de stad. 

Het onderzoek van de politie naar de oorzaak van de drie ongelukken - 'losse incidenten' aldus de woordvoerder - op de Eisenhowerlaan/Wolvendijk, Bilderdijklaan/Wal en Hastelweg/Limburglaan, loopt nog.

Toeval

,,Drie ongelukken in zo korte tijd, hopelijk is het geen trend, maar toeval", zegt Pieter Nuiten van de Eindhovense afdeling van de Fietsersbond. Hij heeft juist het idee dat het aantal zware ongelukken niet echt toeneemt in Eindhoven. Of dat waar is, is de vraag. Landelijk is het aantal verkeersdoden in tien jaar gedaald, maar het aantal zwaargewonden blijft juist groeien, van 14.562 in 2006 naar 21.400 in 2016. In Eindhoven zijn er alleen goede cijfers over de laatste twee jaar: 66 en 64 gewonde fietsers. 

Maar dat zegt niet alles over de vraag of het verkeer onveilig is. Nuiten constateert dat de mentaliteit van veel verkeersdeelnemers de veiligheid niet verhoogt. ,,We hebben steeds meer haast, we accepteren ook steeds minder van elkaar." Dat leidt bij de automobilisten tot te hard rijden, intolerant en hufterig gedrag, geen voorrang geven. Waardoor tweewielers altijd op hun hoede moeten zijn: overal kan een auto een ondoordachte of lompe en dus gevaarlijke manoeuvre maken. 

Smartphone

Maar ook fietsers zelf veroorzaken regelmatig ongelukken: steeds vaker aan de verkeerde kant van de weg op het fietspad rijden, rode stoplichten negeren, onoplettende oversteekmanoeuvres uithalen, en natuurlijk met je neus op je smartphone door de stad fietsen. En dan hebben we het nog niet gehad over het aantal ongevallen met senioren op e-bikes en snelle superfietsen. De gemeente ziet lokaal geen ontwikkelingen die tot meer onveiligheid leiden. Alleen de afleiding door de smartphone, zou kunnen leiden tot meer ongevallen, meldt een woordvoerster.  

Bovendien is er nog de oude machtsstrijd. Zoals op de Kruisstraat bijvoorbeeld. Waar de auto officieel te gast is, maar wel een die het niet accepteert dat de fietser voorrang heeft, of zonder te kijken parkeerplaatsen in of uit rijdt, niet aan de kant gaat voor fietsers of te hard rijdt. ,,Veel automobilisten moeten nog wennen aan het idee dat autostad Eindhoven verandert en dat ze niet overal meer de baas zijn", aldus Nuiten. 

Onveilig

Bij de drie ongelukken is alleen de situatie op de kruising Bilderdijk/Wal als onveilig beoordeeld, door zowel de Fietsersbond als de gemeente. De borden, knipperlichten en drempel volstaan niet om de automobilist af te remmen. Extra maatregelen volgen snel om het fietsersvoorrang nog duidelijker aan te geven. 

En de Fietsersbond waarschuwt, want dit soort kruisingen wordt de komende jaren nog veel vaker aangelegd. De Fietsersbond zou verder graag een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur invoeren op de binnenring.  En automobilisten die rechtsaf slaan bij stoplichten moeten volgens Nuiten gewaarschuwd worden als fietsers tegelijkertijd rechtdoor mogen, zoals nu ook het geval is op de kruising Hastelweg/rondweg. De verkeersstromen apart groen geven lukt niet altijd. Soms is er te weinig plaats voor voor een extra rijstrook. Of het duurt dan te lang voordat fietsers over kunnen steken. Gevolg: ze rijden massaal door rood en dat is ook niet de bedoeling. 

Knelpunten

De gemeente kent vier kruisingen waar sinds 2014 twee keer fietsers gewond zijn geraakt bij aanrijdingen: Bilderdijklaan/Stratumsedijk, Vonderweg/Mathildelaan, Michelangelolaan/Woenselsestraat en De Vier Heemskinderenlaan/Genovevalaan. Concrete plannen om daar iets aan te doen zijn er nog niet. 

Op de lijst met knelpunten van de Fietsersbond staan het Floraplein, de kruising van de Kennedylaan met de Ring, de Hastelweg, de Boschdijk binnen de ring en in iets mindere mate de Hoogstraat, Tongelresestraat en Fransebaan. ,,Meer in het algemeen vragen we aandacht voor de oversteken van de HOV-banen - zoals bij het nieuwe busstation bij Winkelcentrum Woensel - en de kruisingen met wegen waar autoverkeer hard kan rijden, zoals de Ring, maar ook de Eisenhowerlaan." 

ED gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Eindhoven