Volledig scherm
Joep Verbugt, GGzE. © Jurriaan Balke

Jeugdzorg: gemeente biedt te weinig geld

Wat mag intensieve, dure jeugdzorg kosten? De 21 regiogemeenten bieden volgens de grote instellingen te weinig.

Negen grote instellingen die jeugdzorg verlenen vinden dat de 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant daarvoor te weinig willen betalen. Na bijna een jaar onderhandelen is er nog geen akkoord over de tarieven die vanaf 2019 gelden.

Het gaat om negen instellingen die intensieve, dus dure, jeugdzorg leveren. Dat zijn Amarant, Bijzonder Jeugdwerk, Combinatie Jeugdzorg, GGzE, GGZ Oost-Brabant, Kompaan en De Bocht, Koraal Groep, Mutsaersstichting en Reinier van Arkel.

De gemeenten blijven proberen om tot een akkoord te komen. ,,Wij hebben hen nodig voor de vormen van jeugdzorg die ze leveren. Omgekeerd hebben zij ons ook nodig om te kunnen blijven bestaan", schrijft burgemeester Blanksma van Helmond in een informatiebrief aan de gemeenteraad.

'Catalogus'

Gemeenten zijn sinds 2015 verantwoordelijk voor de jeugdzorg. Zij namen die taak over van de provincies. In de eerste jaren lieten de gemeenten de bestaande contracten met zorgverleners in stand. Vanaf begin dit jaar werken de 21 regiogemeenten aan een gezamenlijke 'catalogus' van aandoeningen, behandelingen en het bijbehorend tarief.

Drie maal zijn ze dit jaar met zorgaanbieders bij elkaar gekomen om over de catalogus te praten. Bij de derde bijeenkomst, eind september, legden de gemeenten hun definitieve voorstellen op tafel. Zeven van de negen grote instellingen reageerden met een pamflet waarin zij onder meer stellen dat het voorgelegde contract juridisch onvoldoende is onderbouwd.

Veel jongeren worden naar zware vormen van jeugdzorg verwezen door (jeugd-)psychiaters of de kinderrechter, die een PIJ-maatregel kan opleggen. Dat staat voor 'Plaatsing in een Inrichting voor Jeugdigen', jeugd-tbs. Gemeenten hebben daar geen invloed op, maar moeten wel de rekening betalen. Die kan hoog oplopen: verblijf in een gesloten jeugdinrichting kan tot twee ton per kind per jaar kosten.

De grote instellingen wijzen erop dat ze meer kosten moeten maken dan kleine instellingen of individuele hulpverleners. Zij zijn veel geld kwijt aan gespecialiseerd personeel, gebouwen en administratie. GGzE-bestuurder Joep Verbugt zegt dat alleen de administratie al een kwart van zijn budget opslokt. Landelijk zijn de grote ggz-instellingen daar volgens Verbugt jaarlijks anderhalf miljard euro aan kwijt. Koepelorganisatie GGZ Nederland wil dit bedrag halveren. De 21 regiogemeenten op hun beurt stellen dat zij de kosten verlagen door samen op te trekken.

Gemiddelde prijs

In de catalogus staan voor elke aandoening de behandeling en een tarief. Voor sommige behandelingen bestaat een dagtarief, bijvoorbeeld pleegzorg. Voor de meeste aandoeningen geldt een 'trajectprijs' voor alle kosten vanaf de diagnose tot het einde van de behandeling. De gemeenten erkennen dat deze niet voor alle behandelingen dekkend zijn. ,,Het is een gemiddelde prijs waarmee de aanbieder soms voordeel en soms nadeel heeft", schrijft Blanksma aan de Helmondse raad.

Zij verzekert dat de gesprekken doorgaan. ,,We hebben intensief overleg gevoerd en zullen dat in de toekomst ook blijven doen." Een woordvoerder van de GGzE wil geen commentaar geven zolang de onderhandelingen met de regiogemeenten nog lopen.

ED gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Eindhoven