Volledig scherm
Maggie Song samen met haar Socibot. © FotoMeulenhof

Kan een robot het oefenen met piano echt leuker maken?

EINDHOVEN - Maggie Song heeft afgelopen weken in het CKE dertig pianoleerlingen gevolgd die niet met een pianoleraar, maar met een robot hebben geoefend. Het maakte deel uit van haar onderzoek.

De leerling zat daarbij in een oefenruimte aan de piano met voor zich de robot. Via camera's kon Song in een regieruimte volgen wat er gebeurde en gaf zij via de robot een reactie op het spel van de leerling.

Song (26) behaalde in China haar master psychologie. ,,Ik ben afgestudeerd op wat mensen ervaren wanneer zij met technische voorwerpen omgaan. In mijn vrije tijd drumde ik een paar maanden, maar schakelde over op keyboard toen ik niet verder kwam in mijn speltechniek. Ook de gitaar, viool en piano probeerde ik uit, maar daarbij kwam ik niet verder dan basisniveau. Ik wilde een oplossing bedenken om oefenen leuker, makkelijker en effectiever te maken."

De tweedejaars student Industrial Design op de TU/e belde Karin Visser, directeur van het CKE (Centrum voor de Kunsten Eindhoven), met de vraag of haar muziekschool openstaat voor onderzoek naar de rol die robots kunnen hebben in muziekeducatie. Visser: ,,Vernieuwingen in het muziekonderwijs zie ik als een kans. Wat mij betreft is de samenwerking met Maggie voor de lange termijn."

Psychologen, hersenwetenschappers en muziekdocenten zijn het unaniem eens: een muziekinstrument bespelen verbetert de intelligentie van kinderen aanzienlijk. Door de fijne motoriek te oefenen, noten leren lezen en het ervaren van emoties zoals tederheid en schoonheid, is musiceren een verrijkende ervaring.

Sociale robot

Muzieklessen duren meestal een half uur tot drie kwartier. Maar dan het thuis oefenen... Voor veel ouders is het een uitdaging om hun kroost zodanig aan te moedigen dat plezier, motivatie en vooruitgang op hun instrument een beetje leuk blijft. Song: ,,De Socibot is een 'sociale robot in ontwikkeling'."

Song laat een vrouwen- en een mannengezicht in het robothoofd verschijnen. ,,De ogen kijken de leerling echt aan en volgen zijn lichaamsbewegingen. Na een paar minuten ervaren de leerlingen al contact met de robot. Vanuit de regieruimte geef ik via de robot aanmoediging en aanwijzingen. Ik onderzoek hoe de leerling het ervaart wanneer de aanwijzingen kort en sturend zijn. Of juist neutraler en zachter. Ook kijk ik hoe leerlingen reageren wanneer ze geprezen worden om hun inspanning of juist om hun talent."

Song verzekert dat robots nooit een muziekdocent kunnen vervangen. ,,Shin Ngyen, een leerling, wilde hem wel mee naar huis nemen. Hij geeft complimenten, is grappig en helpt Shin in zijn beleving echt."

In samenwerking met indebuurt Eindhoven

Poll

Welke PSV-nieuwkomer maakte tot nu toe de meeste indruk?

  • Armindo Bruma (6%)
  • Timo Baumgartl (48%)
  • Olivier Boscagli (2%)
  • Kostas Mitroglou (16%)
  • Ritsu Doan (28%)
9457 stemmen