Kledingbank Eindhoven lanceert kledinglijn: knipoog naar merken zoals Nike (‘Niks’) en Adidas (‘Adisdasduur')
VideoEINDHOVEN - De Kledingbank Eindhoven heeft vanaf vandaag t-shirts die moeten ‘schuren’. Dat is niet in letterlijke zin: de prints zijn parodieën op bekende merken zoals Adidas, Lacoste en Nike.
Delen per e-mail
De organisatie wil wat stof doen opwaaien omdat de vraag naar kleding blijft toenemen en dat met de coronacrisis alleen maar erger wordt. Hoewel het merkrechtelijk gezien het een beetje op de grens is kunnen donateurs kunnen shirtjes bemachtigen met daarop de teksten ‘Adisdasduur’, ‘Lacosteveel’ en ‘Niks’.
Geen aanval
,,Dat is geen aanval op deze merken” wil voorzitter Emily Zwartkruis graag vooropstellen. ,,Het gaat om het statement dat we willen maken over merkkleding. We vinden dat er soms te veel nadruk ligt op het labeltje en dat vinden wij dus merkwaardig. Want ook zonder dure kleren moet je erbij kunnen horen.”
Aan de actie doen bekende Eindhovenaren mee zoals Theo Maassen, Evelyn Wu, Björn van der Doelen, Dick Middelweerd en verschillende Eindhovense ‘influencers’. Zwartkruis: ,,Dat is allemaal op vrijwillige basis. De opbrengsten van de shirts gaan volledig naar de Kledingbank. Dat wil zeggen: de verbouwing van ons nieuwe pand en uiteraard de Kledingbank open te houden voor de mensen die dat nodig hebben.” De actie is een nieuwe manier van fondsenwerving voor de stichting die geen subsidie krijgt. Normaal gesproken komt er voornamelijk geld via inzamelacties van verenigingen of bijvoorbeeld rotary clubs.
Mag dit wel?
Parodieën maken op zulke grote merken, mag dat wel zomaar? ,,Eigenlijk niet” vertelt advocaat Gino van Roeyen (LAWNCH), expert op het gebied van intellectueel eigendom. ,,De Kledingbank kan hiermee technisch gezien wel de fout ingaan. Het is duidelijk dat de campagne geen commerciële insteek heeft en de liefdadigheid dient, dus is het denkbaar dat de merkhouders geen actie ondernemen. Ook al hebben ze formeel gezien die mogelijkheden wel.” Toch vermoedt Van Roeyen dat het wel los zal lopen. ,,Ook zij zullen nagaan of het zin heeft om hier een zaak van te maken. Het aanklagen van een kleine stichting die enkel een ludieke actie verzint kan een merk juist nog meer imagoschade brengen.”
Zwartkruis maakt zich er daarom ook niet zo'n zorgen over. ,,Het gaat ons voornamelijk om de bewustzijn die het moet creëren onder de mensen. We vinden niet dat merken negatief zijn of iets dergelijks. Daarom hebben we ons ook niet op één naam gericht. Het geld dat we hiermee inzamelen is natuurlijk mooi om verder te groeien maar we gaan niet tot in de oneindigheid bijdrukken als we merken dat de shirts binnen één dag op zijn”.
Mensen die ook zo'n shirtje willen bemachtigen kunnen op eindhovenmerkwaardig.nl een donatie van minimaal dertig euro doen. Daar kan ook de keuze gemaakt worden om het shirt vervolgens aan een klant van de Kledingbank te geven.
Kijk hier naar onze meest bekeken video’s:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMvideo
16 mannen aangehouden voor illegaal gokken in voormalige horecagelegenheid Eindhoven: ‘Het is hier ook altijd wat’
EINDHOVEN - In een voormalige horecagelegenheid aan de Leenderweg heeft de politie zaterdagavond 16 mannen aangehouden die van illegaal gokken worden verdacht. Ook werden diverse grote geldbedragen aangetroffen. -
Meer dan twintig relschoppers Eindhoven deze week herkenbaar op televisie
EINDHOVEN - Drieëntwintig relschoppers die ruim een maand geleden voor een ravage zorgden in de binnenstad van Eindhoven worden woensdag herkenbaar in beeld gebracht op televisie. Dat gebeurt in een speciale thema-uitzending van Bureau Brabant, meldt de politie. Van nog dertien anderen worden beelden gedeeld op de site van de politie. -
PREMIUM
‘De vriendengroep missen we dit voetbalseizoen nog wel het meest’, zeggen PSV-supporters over rampseizoen
EINDHOVEN - In de laatste minuten van de topper scoorde Ajax alsnog de 1-1 en dompelde daarmee PSV in rouw. Het laatste sprankje hoop leek verkeken, voor het rampseizoen dat te lijden had onder corona en slechte resultaten. Hoe worstelen supporters zich daar doorheen, zonder bezoek aan de stad of de kroeg? -
update
Automobilist rijdt boom omver in Hoogeloon, voertuig total-loss: twee gewonden
HOOGELOON - Op de Horstenbleek in Hoogeloon is zaterdagochtend een auto in volle vaart tegen een boom gereden. De twee inzittenden van het voertuig raakten daarbij gewond. Ze zijn overgebracht naar het ziekenhuis. -
PREMIUM
Felicitatiefilmpje van scorende Jap Tjong voor jarige FC Eindhoven-fan: ‘Volgende keer drie punten’
De gelijkmaker uit het niets tegen FC Volendam was zaterdag een cadeautje. Voor FC Eindhoven, voor doelpuntenmaker Dico Jap Tjong (22) en ook voor de jarige fan Vik, die thuis zat te kijken.
-
Van Engelshoven reikt miljoenenprijs uit aan TU/E en HvA
DEN HAAG - Onderwijsminister Ingrid van Engelshoven heeft maandag de Nationale Hogeronderwijspremie uitgereikt aan zes onderwijsinstellingen die ‘een topprestatie leveren’. Docententeams van de TU Eindhoven Innovation Space en van de Hogeschool Amsterdam (HvA) krijgen beide de eerste prijs ter waarde van 1,2 miljoen euro. -
Twee zeges in twee dagen voor mannen Oranje-Rood
Een uitstekend weekend voor de mannen van Oranje-Rood. Na de 1-5 zege op Klein Zwitserland in Den Haag zaterdag volgde zondag een 3-2 thuisoverwinning op Almere. -
PREMIUM
Vaccineren op een iconische plek: het Evoluon in Eindhoven
EINDHOVEN - Op een iconische plek zijn de Eindhovense huisartsen zaterdag begonnen met de vaccinatiecampagne. De komende vijf dagen zetten ze in het Evoluon vijfduizend vaccinaties voor alle 63- en 64-jarigen, mensen met ernstig overgewicht (BMI van meer dan 40) en het syndroom van Down uit hun eigen praktijk.
In samenwerking met indebuurt Eindhoven