Volledig scherm
2017-09-06 07:02:05 AMSTERDAM - NS-medewerkers wijzen reizigers naar de trein. NS en ProRail testen met zes intercityÕs per uur tussen Amsterdam, Utrecht, Ôs-Hertogenbosch en Eindhoven. Dat betekent dat reizigers tussen deze steden elke tien minuten met een Intercity kunnen reizen. ANP REMKO DE WAAL © ANP

Leve de tienminutentrein tussen Amsterdam en Eindhoven

EINDHOVEN/AMSTERDAM - Reizigers zijn positief over de proef waarbij elke tien minuten een trein rijdt tussen Amsterdam en Eindhoven. ,,Je krijgt veel meer het metrogevoel. Ik ga gewoon naar het station en spring in een trein.’’

Dat blijkt uit de eerste evaluatie die deze krant heeft opgevraagd over de proef waarbij sinds 6 september op woensdagen tussen Amsterdam en Eindhoven elke tien minuten treinen gaan. Ondanks een herfststorm op een van de dagen, lukte het om gemiddeld 141 van de 144 intercity’s te laten rijden. Ruim 96 procent kwam op tijd of had minder dan vijf minuten vertraging.

Volgens ProRail en NS is dit onder meer te danken aan de inzet van reservetreinen die al klaarstaan. ,,Als een trein uit Alkmaar of Maastricht vijf minuten of meer vertraging heeft, staat er al een volgende trein klaar in Amsterdam of Eindhoven’’, aldus ProRail-woordvoerder Anna Kodde. NS-directeur Marjan Rintel is ‘trots’ dat er zoveel treinen op tijd gaan. ,,Als je zes keer per uur rijdt, is je kwetsbaarheid groter. Geen enkel buurland heeft dit.’’

Positief

Treinreizigers blijken in hun nopjes met de tienminutentrein. Uit onderzoek onder 1300 reizigers door onderzoeksbureau Citisen, blijkt dat 90 procent positief is. Utrechter Peter Hofland (43) die vier dagen per week voor zijn werk bij een verzekeraar naar Amsterdam Amstel rijdt: ,,Het idee dat je je enorm moet haasten naar de trein als je je kinderen naar school hebt gebracht, is weg.’’ Hij krijgt naar eigen zeggen ‘veel meer het metrogevoel’. ,,Ik ga gewoon naar het station en spring in een trein. Ik kijk niet op mijn horloge. Ik ben fan.’’

Soms is Hofland korter onderweg dan zijn collega’s die in Amsterdam wonen. Vanuit Utrecht kost het hem 19 minuten met de intercity. ,,Van deur tot deur doe ik er 35 minuten over. Met deze treinverbinding maakt het niet zo heel veel meer uit waar je woont.’’ Volgens Hofland is de spreiding van de reizigers met meer treinen ook beter. ,,Dat verhoogt het reiscomfort en je hoeft minder vaak te staan.’’

Quote

Ik ga gewoon naar het station en spring in een trein. Ik kijk niet op mijn horloge. Ik ben fan

Utrechter Peter Hofland

Ruimte maken

Reizigersorganisatie Rover oordeelt eveneens positief over de proef. ,,Vooraf waren wij een beetje sceptisch, omdat je veel flexibiliteit van reizigers vraagt. Maar wij krijgen veel meer positieve dan negatieve reacties’’, aldus Rover-woordvoerder Sanne van Galen. De belangenorganisatie hamert erop dat andere treinreizigers niet de dupe mogen worden van het ‘spoorboekloos rijden’. ,,Om ruimte te maken voor de extra treinen tussen Amsterdam en Eindhoven, zijn er op andere plekken in Nederland op de woensdag juist minder aansluitingen.’’

De 38-jarige financieel analist Erwin Pellemans die dagelijks vanuit het Limburgse Weert naar de Rabobank in Utrecht reist, gaat er fors op achteruit. Waar zijn trein eerder doorreed, wacht deze nu 8 minuten op Eindhoven. ,,In totaal heb ik dus iedere dag 16 minuten meer reistijd. Dat vind ik onacceptabel.’’ Bovendien sluit zijn trein niet meer aan op de bus. ,,Met de nieuwe dienstregeling moet ik 20 minuten op de bus wachten. Leuk, die zes treinen per uur voor mensen uit Eindhoven en Den Bosch, maar niet voor ons uit Limburg.’’

Quote

Leuk, die zes treinen per uur voor mensen uit Eindhoven en Den Bosch, maar niet voor ons uit Limburg

Weertenaar Erwin Pellemans
Volledig scherm
NS-directeur Marjan Rintel is 'trots' op iedere tien minuten een trein. ,,Geen enkel buurland heeft dit.'' © ANP

De kans op een zitplaats is volgens Pellemans kleiner, omdat de treinen korter zijn. ,,Er staan dan van die meisjes met een bordje: ‘over tien minuten komt er nog eentje’, maar daar ga ik niet op wachten. Ik heb liever vier keer per uur kans op zitplek, dan zes keer per uur kans op staanplaats.’’

Volgens NS-directeur Rintel is het doel juist méér zitplaatsen op de treindienst langs de A2. ,,57 procent van de reizigers geeft ook aan vaker te kunnen zitten. Vanmorgen stond ik met mijn zoon op Breukelen, hij zei me: goh, mama, moet je kijken op de A2 staat het stil. Ik zeg: en daarom gaan wij met de trein.’’

ED gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Eindhoven