Volledig scherm
Rij auto's op de Stratumsedijk in Eindhoven; ook de kruising met de Jorislaan staat vol. © Pieter Dings

Luchtverontreiniging verkeer Eindhoven aanpakken kost 15-20 miljoen euro

EINDHOVEN - 15 tot 20 miljoen euro kosten maatregelen om de ergste luchtverontreiniging in Eindhoven op te lossen. Dat geld is er echter niet. Wethouder Mary-Ann Schreurs wil over de oplossingen én de financiering op korte termijn in overleg met de minister. Tegelijkertijd worden tijdelijke maatregelen als gratis openbaar vervoer, omleidingsborden en verkeersregelaars aangekondigd om een einde te maken aan al te lange rijen auto's op de Vestdijk in het weekend.

De aanpak van de Vestdijk - versmalling, tegengaan doorgaand verkeer, 30 kilometerzone - is versneld omdat Eindhoven daar de normen voor luchtverontreiniging overschrijdt. Wettelijk moet de stad nu in actie komen. Eerder maakte Schreurs bekend dat de uitstoot van onder meer fijnstof en stikstofdioxide op de Vestdijk is teruggedrongen. Die emissie blijft op wegen rondom de Vestdijk onder de wettelijke norm. 

Maar ook werd bekend dat uit nieuwe berekeningen van het rijk blijkt dat er in totaal negen plekken zijn waar de verontreiniging boven de wettelijke normen zit. Dat zijn locaties op de Anthony Fokkerweg (bij de Randweg, maar daar gaat Eindhoven niet over), Vestdijk, Emmasingel, Keizersgracht en Mauritsstraat. Ambtelijk hebben Eindhoven en Den Haag besproken wat daaraan gedaan kan worden. Daar worden nog geen mededelingen over gedaan, al wordt er wel geconstateerd dat die maatregelen voortkomen uit het beleid Eindhoven op Weg dat uitgaat van het autoluw maken van de ring direct rond de binnenstad. Wel is er een schatting van de kosten: 15 tot 20 miljoen. Waarschijnlijk zal het rijk, net als bij de Vestdijk, daar geld voor beschikbaar stellen. 

Schreurs maakt tevens bekend dat de definitieve herinrichting van de Vestdijk - de plannen daarvoor worden in januari bekendgemaakt - kan binnen het door Den Haag beschikbaar gestelde bedrag van 3,5 miljoen euro. Alleen als Eindhoven meer wil doen aan vergroening, aanleg van waterpartijen en dergelijke, dan moet daar nog geld voor worden gezocht. 

Reistijd toegenomen

Uit verkeerstellingen in september - waarvan de gegevens nu pas bekendgemaakt worden - blijkt ook dat de reistijd voor autoverkeer in de binnenstad op zaterdag en waarschijnlijk ook op zondag behoorlijk is toegenomen. Maar dan alleen op de route Aalsterweg/Leenderweg-Stratumsedijk-Hertogstraat-Vestdijk. Dat is de route naar de parkeerplaatsen in de binnenstad. Wethouder Schreurs erkent, in antwoord op vragen van de VVD, dat er iets gedaan moet worden aan de lange rijen auto's. In ieder geval in de drukke decembermaand. 

Behalve communicatie op internet en via flyers over de nieuwe routes, komen er ook betere omleidingsborden, verkeersregelaars die op vriendelijke wijze in een kersttenue en met een traktatie  automobilisten de weg wijzen, en een gratis openbaar vervoer. Dat geldt in heel Zuidoost-Brabant voor maximaal 5000 reizigers die een bon gebruiken in een openbaarvervoerskrant. Met busmaatschappij Hermes wordt deze actie momenteel uitgewerkt. En als laatste worden nog twee 'fysieke maatregelen aangekondigd. De verkeerslichten op de kruising Vestdijk-Geldropseweg worden regelmatig uit gezet. En de 'knip', de afsluiting voor doorgaand verkeer, bij de kruising Vestdijk-Ten Hagestraat-Kanaalstraat is aangepast. Zodat het minder makkelijk wordt om de blokkade te omzeilen. 

In samenwerking met indebuurt Eindhoven

poll

Eindhoven Airport heeft een treinstation nodig.

Eindhoven Airport heeft een treinstation nodig.

  • Eens (86%)
  • Oneens (14%)
5981 stemmen