Volledig scherm
Bijeenkomst voor belanghebbenden over de herinrichting van de Vestdijk in Eindhoven. © Michel Theeuwen

Minder verkeer op schonere Vestdijk Eindhoven, maar nog veel knelpunten op te lossen

EINDHOVEN - Doorgaand verkeer op de  Vestdijk in Eindhoven is drastisch afgenomen door de maatregelen van de gemeente. Uit onderzoek blijkt dat er 40 procent minder auto's rijden op de Vestdijk: nog maar 6900 tegen 13.000 per dag voor de afsluiting. Daarmee zou de binnenring van de lijst met te vuile lucht verdwijnen. 

Dat blijkt uit onderzoeken die de gemeente Eindhoven in de maand september heeft laten doen. Er zijn verkeerstellingen gehouden, camera-observaties, TomTom-gegevens ingezien en de parkeercijfers van Q-park meegenomen. Tegenover de flinke afname op de Vestdijk staan wel een aantal knelpunten. Nog dit jaar wil het college van B en W een beslissing nemen over de definitieve herinrichting. Die moet dan halverwege 2018 uitgevoerd worden. 

Rechtdoor

Zo rijden per uur toch nog zo'n 40 automobilisten rechtdoor op de Vestdijk; zij omzeilen de betonblokken en houden zich niet aan het verbod. Daarvoor heeft de politie de afgelopen maanden 1000 bonnen uitgeschreven. Maar prioriteit heeft de handhaving niet, zo viel te beluisteren bij de presentatie dinsdagmiddag voor bewoners en bedrijven aan de Vestdijk. Dinsdagavond is nog een tweede presentatie voor belanghebbenden in de omgeving van de Vestdijk. 

Ook neemt door de afsluiting voor doorgaand verkeer het verkeer toe op wegen als de Tramstraat (+34 procent) en Kleine Beekstraat (+16 procent) en Gabriël Metsulaan (+4 procent). Daarvoor zoekt de gemeente met de bewoners naar oplossingen. Op die laatste woonstraat neemt ook de luchtvervuiling toe en wordt er veel te hard gereden (54 waar 30 is toegestaan). De snelheden van het verkeer veranderden overigens bijna nergens door de maatregelen. En dat terwijl er toch bijna overal nu een maximum geldt van 30 kilometer per uur. 

Lange files

De aanwezigen in The Hub aan de Vestdijk hadden zo hun twijfels over sommige metingen. Waar in de cijfers zitten bijvoorbeeld de lange files op vrijdagavond, zaterdag- en zondagmiddag, vroeg Bart Meijer van de binnenstadswinkeliers. ,,Dan staan er lange files, doe ik er wel 20 minuten over om bij mijn zaak te komen." De metingen van de langere rijtijden in de weekenden waren niet in de presentatie opgenomen. Doordeweeks geldt bijvoorbeeld een langere rijtijd van 45 seconden via de Vestdijk een de Kanaaldijk. ,,In de weekenden heb je het over enkele minuten", aldus een van de ambtenaren. De ondernemers zien wel iets in de knip, zei Meijer nog, maar dan wel met twee rijbanen in plaats van één om de binnenstad bereikbaar te houden, bijvoorbeeld voor de vele Belgische klanten. In de discussiegroep na de presentatie was ook snel duidelijk dat alle betrokkenen de aanleg van een Park & Ride bij Hotel Eindhoven aan de Aalsterweg als dé oplossing voor dat probleem van de bereikbaarheid zien. 

De beoordeling van de nieuwe situatie in de enquête onder 650 bezoekers aan de binnenstad leidde niet tot duidelijke keuzes. Qua bereikbaarheid scoorde de binnenstad van Eindhoven een 7,6 tegen een 7,8 in april en qua parkeergelegenheden een 6,9 tegen een 7,1. Wel beter scoorden het groen en de inrichting, met enkele tienden van procenten. 

Volledig scherm
Cijfers uit onderzoek naar Vestdijk © Michel Theeuwen
Volledig scherm
Cijfers uit onderzoek naar Vestdijk © Michel Theeuwen
Volledig scherm
Cijfers uit onderzoek naar Vestdijk © Michel Theeuwen
ED gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Eindhoven

Poll

Welke PSV-nieuwkomer maakte tot nu toe de meeste indruk?

  • Armindo Bruma (6%)
  • Timo Baumgartl (48%)
  • Olivier Boscagli (2%)
  • Kostas Mitroglou (16%)
  • Ritsu Doan (28%)
9457 stemmen