Volledig scherm
De 'puzzelstukjes' voor de nieuwe lijn tussen Eindhoven en Düsseldorf worden in elkaar gelegd. Met in het midden staatssecretaris Van Veldhoven en de Duitse deelstaatminister Hendrik Wüst. Geheel rechts Eindhovens wethouder Monique List. Tweede van links gedeputeerde Van der Maat.

Nederland en Duitsland sluiten contract voor trein Eindhoven - Düsseldorf

EINDHOVEN/VENLO - Het zal nog minstens tien jaar duren voordat met de intercity in anderhalf uur tijd, twee keer per uur, van Eindhoven naar Düsseldorf gereisd kan worden, áls die er al komt. 

Voor die verbinding is het nodig dat twaalf kilometer enkelspoor tussen Kaldenkirchen en Dülken wordt verdubbeld: een ingreep waarmee een slordige 135 miljoen euro is gemoeid. De spoorverdubbeling heeft  voor de Duitse overheid weliswaar hoge prioriteit gekregen, maar budget is er nog niet voor vrijgemaakt.  

Toch gaan de treinreizigers tussen Eindhoven en Düsseldorf er vanaf 2025 op vooruit. In dat jaar gaat een  directe intercityverbinding tussen beide steden -zonder overstap in Venlo- van start. Een rit naar Düsseldorf duurt dan ongeveer een kwartier korter dan de één uur en vijftig minuten nu. Beide landen spraken eerder al af om deze verbinding te gaan realiseren. Gisteren werd dat voornemen bekroond met het ondertekenen door staatssecretaris Stientje van Veldhoven en verkeersminister Hendrik Wüst van de deelstaat Nordrhein Westfalen van een officieel samenwerkingscontract. Van Veldhoven sprak daarbij de verwachting uit dat deze lijn in een later stadium doorgetrokken zal worden naar Breda, Rotterdam en Den Haag.

Aanbesteding

De overstap die nu nog in Venlo moet worden gemaakt, wordt veroorzaakt door het feit dat in beide landen verschillende vervoersbedrijven actief zijn. Door de ondertekening van het samenwerkingscontract kan nu ook de aanbesteding worden opgestart voor de rechtstreekse lijn. 

Eindhovens wethouder Monique List en de Brabantse gedeputeerde Christophe van der Maat benadrukten het volgens hen grote belang van een goede spoorverbinding met de oosterburen. ,,Goed voor de werkgelegenheid én de economie als landsgrenzen eruit gaan", zei Van der Maat. ,,Ook past deze treinverbinding in de ambities voor Eindhoven Airport: het zorgt voor een goede en snelle verbinding van Brainport met de luchthaven in Düsseldorf.” 

Quote

Dit soort processen vraagt gewoon tijd en doorzet­tings­ver­mo­gen

Stientje van Veldhoven, staatssecretaris Infrastructuur en Waterstaat

Volgens staatssecretaris Van Veldhoven zal de nieuwe verbinding veertig procent meer treinreizigers opleveren: zo'n zeshonderd per dag. Over de rechtstreekse verbinding met Düsseldorf wordt al zo'n vijftien jaar gesproken. Van Veldhoven: ,,Dit is een zeer complex traject, waarbij je te maken hebt met diverse overheden en vele betrokken partijen, zoals vervoerders en infrabeheerders. Dit soort processen vraagt gewoon tijd en doorzettingsvermogen. Vandaag is in elk geval een hele mooie stap gezet in de goede richting.”

De snelle trein naar Düsseldorf is straks nog altijd langzamer dan de auto. Van Veldhoven: ,,Maar in de trein kun je werken, in de auto niet. En zeker als straks zonder overstap naar Düsseldorf kan worden gereisd -nu nog een hobbel bij de keuze tussen auto of trein- wordt dat voor velen een aantrekkelijk alternatief.”

In samenwerking met indebuurt Eindhoven

Poll

Welke PSV-nieuwkomer maakte tot nu toe de meeste indruk?

Welke PSV-nieuwkomer maakte tot nu toe de meeste indruk?

  • Armindo Bruma (5%)
  • Timo Baumgartl (48%)
  • Olivier Boscagli (1%)
  • Kostas Mitroglou (16%)
  • Ritsu Doan (29%)
7557 stemmen