Volledig scherm
Refresco Maarheeze © Ronald Otter

Officier van justitie haalt uit naar Refresco in Maarheeze

DEN BOSCH - Klungelig en verbazingwekkend hardleers. De officier van justitie haalt uit naar frisdrankproducent Refresco in Maarheeze vanwege verschillende milieudelicten.

Zo vaak in de fout gegaan en dan nog niks geleerd. Officier van justitie Marieke Schenk kende woensdag bij de rechtbank in Den Bosch weinig pardon met frisdrankproducent Refresco uit Maarheeze. Ze eiste een boete van 75.000 euro, waarvan 25.000 voorwaardelijk, voor vier overtredingen van milieuwetten. Twee keer was er te zuur afvalwater geloosd op het riool - in september en november 2016 - en twee keer werd een incident niet acuut gemeld aan de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant, zoals de wet voorschrijft. Daarbij ging het om het morsen van 3850 kilo fructose in oktober 2016 op het bedrijfsterrein en om een probleem met de overstort van een buffertank in mei vorig jaar, waardoor er opnieuw vervuild water wegliep.

Simpele dingen

De te hoge zuurgraad van het afvalwater was twee keer te wijten aan een kapotte pH-meter, legde fabrieksmanager Leon Vinclair namens Refresco uit aan de rechtbank. Inmiddels zorgt een geïnstalleerde tweede meter ervoor dat het niet snel opnieuw fout zal gaan, voegde hij eraan toe. Officier Schenk bleek niet onder de indruk. ,,Het gaat hier om hele simpele dingen waarvan je verwacht dat ze eerder al lang en breed waren opgelost. Het verbaast mij dat u zo klungelig met uw verantwoordelijkheid omgaat."

Quote

Reputatie­scha­de is voor ons belangrijk. Wij menen een respecta­bel bedrijf te zijn.

Leon Vinclair, Fabrieksmanager Refresco

Schenk schetste de gevolgen van het zure water in het riool: bij de waterzuivering in Soerendonk was het twee keer alle hens aan dek om de schade te repareren.

Bij het morsen van fructose zat hem de overtreding in de melding ervan, pas een week later. Refresco had wel het waterschap ingelicht, maar niet de omgevingsdienst, en dacht dat het zo goed was.  Schenk deed er schamper over, met een lange reeks eerdere overtredingen van Refresco vers in het geheugen. ,,Het was al zo vaak fout gegaan, je moet dan inmiddels toch wel weten waar je moet melden, kom op zeg."

Pijnlijk

Vinclair kon melden dat er inmiddels betere protocollen zijn voor het melden van incidenten - de verantwoordelijkheid hiervoor ligt nu bij 'hogere' managers dan voorheen - en dat het allemaal niet snel meer zal gebeuren. 

,,Een boete wordt door ons gezien als heel pijnlijk. Reputatieschade is voor ons belangrijk, zeker gezien ons klantenbestand met A-merken als Pepsi en Coca Cola. Wij menen een respectabel bedrijf te zijn. En we hebben tegenwoordig een jaarlijkse groene dag om alle medewerkers te laten zien hoe ze met het milieu moeten omgaan."

In samenwerking met indebuurt Eindhoven