Volledig scherm
De start- en landingsbaan van de Eindhovense luchthaven. © Ronald Otter

Omwonenden zes vliegvelden trekken samen op tegen groei luchtvaart

EINDHOVEN - De voortdurend groeiende luchtvaart heeft door de uitstoot van CO2 en fijnstof én geluidsoverlast verstrekkende gevolgen voor de leefbaarheid en het milieu in Nederland, zeggen tegenstanders.

Om gezamenlijk een vuist te kunnen maken richting de Tweede Kamer hebben omwonenden van zes vliegvelden zich dinsdag verenigd in het Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart. 

Gezamenlijk roepen ze het kabinet op prioriteit te geven aan de gezondheid van mensen, het milieu en het klimaat. Ook wil het beraad dat luchtvaartmaatschappijen net als veel andere bedrijven hun CO2-uitstoot terugdringen en dat treinverbindingen door concurrerende prijzen korte Europese vluchten overbodig maken.

BVM2

Ook het Beraad Vlieghinder Moet Minder (BVM2), de regionale koepel waartoe onder meer BOW en Geen Vluchten Na Elven horen, heeft zich aangesloten. Een manifestatie op 23 juni in zes gemeenten, waaronder Eindhoven, is de eerste gezamenlijke activiteit van het LBBL. 

Klaas Kopinga, voorzitter van de BOW (Belangenbehartiging Omwonenden Welschap), strijdt al sinds jaar en dag tegen het almaar groeiend aantal vluchten op de Eindhovense luchthaven. ,,We hebben een groot gezamenlijk probleem met de luchtvervuiling, dat landelijk aangepakt moet worden", zegt Kopinga. 

Krachtiger signaal

,,Door deze samenwerking kunnen we een veel krachtiger signaal laten horen in de Tweede Kamer: we laten ons niet meer piepelen door beleidsmakers. De luchtvaart wordt grandioos gesubsidieerd doordat er geen belasting op kerosine wordt geheven. Ondertussen wordt het klimaatakkoord om zeep geholpen." 

Niet zozeer de verdeling van de vluchten over Nederlandse luchthavens, maar milieudoelen staan hoog op de agenda van LBBL: stillere vliegtuigen bijvoorbeeld, synthetische kerosine als vervanging voor de huidige brandstof en de trein als  alternatief op de kortere afstanden. 

Het is volgens Kopinga niet de bedoeling dat de omwonendenverenigingen ieder vanuit een 'not in my backyard-positie' gaan ijveren voor zo min mogelijk vluchten. ,,Dat zou niet geloofwaardig zijn richting de Kamer. De effecten van de luchtvaart voor het milieu zijn merkbaar in heel het land. En daar gaan we dus onze pijlen op richten."

Quote

We hebben nu veel meer expertise in huis

Klaas Kopinga

Een grote meerwaarde voor het LBBL heeft volgens Kopinga de deelname van organisaties als Natuur & Milieu en Greenpeace. ,,Daardoor hebben we nu veel meer expertise in huis."

Op zaterdag 23 juni vindt de eerste landelijke manifestatie plaats. In Eindhoven wordt deze gehouden in de binnenstad, nabij de Catharinakerk. 

ED gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Eindhoven

poll

Heeft Oranje in PSV'er Denzel Dumfries de vaste rechtsback voor de toekomst gevonden?

  • Ja (88%)
  • Nee (12%)
4175 stemmen