Volledig scherm
De vertrekhal van Eindhoven Airport (archieffoto). © Jean Pierre Reijnen

Ondernemersorganisatie VNO-NCW: ‘Advies legt Airport teveel beperking op’

EINDHOVEN - In grote lijnen kan ondernemersorganisatie VNO-NCW zich wel vinden in het advies aan de minister over de toekomst van Eindhoven Airport. Maar iets minder strenge afspraken, waardoor een beperkte groei na 2022 mogelijk wordt, zouden welkom zijn. 

Het in stand houden en liever nog uitbreiden van het netwerk met zakelijke bestemmingen vanaf Eindhoven Airport is van groot belang voor de economische topregio die Brainport heet. De luchthaven is de ‘essentiële verbinding tussen Brainport en andere topregio's’ en dat moet ook het uitgangspunt zijn in de toekomstvisie voor de luchthaven, vindt VNO-NCW Brabant Zeeland. 

De Brabants-Zeeuwse ondernemersorganisatie kan zich voor een groot deel wel vinden in de uitgangspunten van het onlangs uitgebrachte advies voor Eindhoven Airport. Daarbij gaat kwaliteit vóór kwantiteit. De afname van de hinder voor omwonenden staat voorop, evenals een bevriezing van het aantal vluchten tot en met 2022. In de jaren erna kan een geringe groei -zo'n 2,5 procent, oftewel een duizendtal vliegbewegingen per jaar- verdiend worden met de inzet van schonere en vooral stillere toestellen. 

Vraagtekens

Het advies gaat ervan uit dat in 2030 de hinder voor omwonenden met dertig procent afgenomen is, maar dan moet wel minstens zestig procent van de huidige vliegtuigvloot vervangen zijn door moderner materieel. Percentages waarbij Airport-directeur Joost Meijs eerder al vraagtekens plaatste ten aanzien van de haalbaarheid en waar VNO-NCW zich bij aansluit. 

 Volgens Jan van Mourik van VNO-NCW maken de geringe groeimogelijkheden de luchthaven minder interessant  voor luchtvaartmaatschappijen. Die zullen daardoor niet zo snel hun schoonste en stilste materieel op Eindhoven inzetten, zo verwacht hij. ,,Er moet meer aandacht komen voor een beter netwerk van verbindingen. Het advies biedt volgens ons onvoldoende groeimogelijkheden“, zegt Van Mourik. 

,,We willen de economische topregio's in Europa goed kunnen bereiken vanaf Eindhoven, rechtstreeks of via een luchtvaartknooppunt  zoals Schiphol.” Als voorbeelden van belangrijke, eventueel nieuwe zakelijke bestemmingen noemt hij London Heathrow en Istanbul, een andere grote hub van waaruit veel bestemmingen bereikt kunnen worden.

In samenwerking met indebuurt Eindhoven