Onderzoek toont aan: autoluwe binnenstad voorwaarde voor hoogbouw Eindhoven
UPDATEEINDHOVEN - Binnen de Ring in Eindhoven is plaats voor maximaal 21.000 woningen. Maar voorwaarde is wel dat het gebied autoluw wordt, zonder doorgaand verkeer. Anders loopt het verkeer in de stad helemaal vast, de hele dag. Ook meer groen en water zijn nodig om de leefbaarheid van een hoogbouwcentrum te garanderen.
Eindhoven kan volgens berekeningen in het Ontwikkelperspectief Centrum maximaal 3700 woningen bouwen in de binnenstad en nog eens 6500 rond de Fellenoord en het station. Binnen de Ring is nog plaats voor de overige 11.000. En buiten die rondweg moet dan de rest van de totale opgave van 40.000 woningen tot 2040 gebouwd worden.
Het stuk is met de Verdichtingsvisie voor de binnenstad dinsdag gepresenteerd aan de gemeenteraad. Het ontwikkelperspectief geeft aan wat er allemaal moet gebeuren om de ambitie uit de visie waar te maken. Onderzoeker Peter van Wijmen benadrukte dat vergroening, klimaatbestendig bouwen (denk aan de zomerse hitte en de hoosbuien), duurzaamheid en bereikbaarheid essentieel zijn om een gezonde, leefbare stad te kunnen maken. Zonder meer groen en water en een halt aan de auto, lukt dat zeker niet, was zijn stelling.
In het stuk is de opgave voor Eindhoven in drie fasen opgeknipt. De eerste 7000 woningen zijn te realiseren door op korte termijn voor de hand liggende maatregelen te treffen. Bij de volgende 7000 moet er al een flink tandje bijgezet worden. Om aan de 21.000 in totaal te komen moet er op lange termijn echt fors ingegrepen worden. In die laatste fase zou bijvoorbeeld de zone rond het Eindhovensch Kanaal vergroend kunnen worden, zodat ook daar plaats voor woningbouw komt.
Auto vaker laten staan binnen Ring
In ieder geval moet Eindhoven zich meer richten op fietsers, voetgangers en openbaar vervoer; wie in de binnenstad moet zijn, moet steeds vaker de auto laten staan, mobiliteitstransitie heet dat. Verkeer moet steeds meer over de Ring en later over de Randweg buiten de stad geleid worden. Daarvoor moet de doorstroming op de Ring verbeterd worden door slimme verkeerslichten, eenvoudigere of minder kruisingen, ongelijkvloerse HOV-lijnen. Uiteindelijk moet het noordoosten van de rondweg, bij de Berenkuil, Insulindelaan en Kennedylaan drastisch aangepakt worden om verkeer weg te houden uit de stad. Alleen op die manier blijft de binnenstad bereikbaar voor bestemmingsverkeer, is het oordeel van de onderzoekers. Zodat er ruimte is voor nieuwbouw.
Vergroening, verduurzaming en opvangen van klimaatverandering kan volgens het onderzoek door de beekdalen van de Dommel en de Gender te verbreden en meer groen te planten in de binnenstad. Ook de Keizersgracht/Wal, Fellenoord en de Vonderweg/Mauritsstraat moeten verkeersluw en groen worden. 10 procent minder verharding in totaal is de doelstelling. Ook dat is nodig voor een leefbare stad in combinatie met meer hoogbouw. In de Verdichtingsvisie zijn zeven locaties aangewezen waar onder strenge eisen plaats is voor woontorens van 70 tot 160 meter: VDMA/Heuvel, voormalige V&D, Schellensfabriek, binnenterrein Demer, Deken van Somerenstraat en Stadhuisplein.
Geen Hema, maar Cocagne
Eerder noemden wij ook de Hema aan de Rechtestraat als focusgebied, maar dat klopt niet. De laatste locatie is de hoek Vestdijk/Kanaalstraat, bij hotel Pullman Eindhoven Cocagne en aansluitend aan het VDMA-gebied. Al eerder was er sprake van bouwplannen daar, maar bij de verkoop van het hotel dit voorjaar aan Ed Hollander wilden de partijen daar nog niet op ingaan.
De gemeenteraad bespreekt de visie dinsdag 29 september.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Is zout nou wel of niet slecht voor je bloeddruk?
Over de hoeveelheid keukenzout die we gebruiken, is veel te doen. Toch heeft zout ook belangrijke functies, zegt voedingsdeskundige Karine Hoenderdos. In deze rubriek beantwoordt ons panel aan deskundigen elke week een lezersvraag over voeding, gezondheid of relaties. -
PREMIUM
Bereikbaarheid Winkelcentrum Woensel ter discussie; ‘mooie tussenweg’ van college krijgt wel steun
EINDHOVEN - ‘De een zegt dat er veel aandacht moet zijn voor de bereikbaarheid met de auto van Winkelcentrum Woensel. De ander vindt dat er meer nadruk moet liggen op openbaar vervoer, fiets en voetganger. Ik denk dat er een prachtig plan ligt waarin een mooie tussenweg is gevonden, zodat beide mogelijk is.”Eindhoven -
Eindhoven wil hoogbouw van hoge kwaliteit
EINDHOVEN - Hoogbouw in de binnenstad van Eindhoven is broodnodig, om voldoende woningen te bouwen, om de winkels, horeca en voorzieningen in het centrum in stand te houden. Maar de gemeente wil wel hoge eisen stellen aan de kwaliteit van de woontorens en hun omgeving. Zo moet er zeker plaats zijn voor betaalbare woningen en veel groen. -
Eindhoven stelt visie over woontorens uit: kritiek op leefbaarheid stad
EINDHOVEN - De hoogbouwvisie voor de binnenstad van Eindhoven komt pas halverwege volgend jaar in de gemeenteraad. Eerst wil het college nog 'aanvullende gesprekken voeren met partners in de stad'. -
Dit zijn de addertjes onder het gras van private lease
Ooit was er geen hond in geïnteresseerd, maar inmiddels is private lease niet meer weg te denken uit het Nederlandse autolandschap. Autorijden zonder zorgen over restwaarde, inruil of onderhoud en met een maandbedrag waardoor je precies weet waar je aan toe bent. Maar er zitten addertjes onder het gras.
-
PREMIUM
Bij Piet Theus (1938-2023) ‘kreeg iedereen een luisterend oor en een kans’
VALKENSWAARD - Op cultureel gebied was voor Piet Theus niets te veel. Hij stond vaak mede aan de basis van evenementen. Op 23 maart is Piet Theus op 84-jarige leeftijd rustig ingeslapen.Valkenswaard -
-
-
VAN DE LEZER
‘De wolf is slachtoffer van de geldwolf en houdt niet eens van schapenvlees’
De provincie Limburg wil schapenhouders met subsidie steunen om aan hun wettelijke beschermingsplicht te voldoen om hun kleinvee te beschermen tegen de wolf. Mogelijk wordt het probleem van de wolf te groot gemaakt als gevolg van angstaanjagende berichten in de media en klagende (organisaties van) veehouders, vindt Nico Koffeman.Eindhoven -
PREMIUMMet video
Statiegeld op blikjes, zo krijg je je geld terug
Na de kleine plastic flesjes zijn nu de blikjes aan de beurt. Vanaf deze week betaal je daar ook 15 cent statiegeld voor. Maar waar is dat goed voor en ook niet onbelangrijk: hoe krijg je je centjes weer terug?
In samenwerking met indebuurt Eindhoven