Volledig scherm
Bauke Zeinstra in het magazijn met tienduizenden kunststof bakjes met onderdelen bestemd voor de klanten. © FotoMeulenhof

Oud Philips magazijn Mag45 kan nog veel meer ‘klein spul’ verkopen

EINDHOVEN - Het ontbreken van één onbeduidend onderdeel kan een miljoenenmachine stilzetten. Bevestigingsmaterialen, speciale onderdelen en hulpmiddelen. Veel is er niet van nodig, maar ze moeten er wel zijn. Topman Bauke Zeinstra van Mag45 noemt het ‘klein spul, het staartje van waar de inkoper voor moet zorgen’.

In de tienduizenden voorraadbakjes in de grote opslaghal van Mag45 op Industrieterrein Nieuw Acht in Eindhoven is te zien om wat voor klein spul het gaat. Kunststof ringetjes worden afgewisseld met bouten met moeren, elektrische schakelaars en stukjes elektronica. „We hebben ze natuurlijk allemaal in onze database en kunnen ze met streepjescodes op de bakjes meteen vinden. Het zijn onderdelen die onze klanten sporadisch nodig hebben. In een grote roterende Cardex hebben we onderdelen die vaker nodig zijn en automatisch kunnen worden opgeroepen.”

Dat zijn de onderdelen van Mag45, dat in 1948 door Philips als centraal magazijn was opgericht. Maar volgens Zeinstra gaat het tegenwoordig vooral om wat zijn bedrijf met die onderdelen doet. „Wij zijn eigenlijk een dienstverlener. Het relatief veel werk dat het kost om deze onderdelen altijd op de juiste plaats en op het juiste tijdstip beschikbaar te hebben, doen wij voor onze klanten. Dat betekent dat we zorgen voor de inkoop, de voorraad en de logistiek. Wij zijn heel goed in het combineren van die drie services. Voor elke klant maken we een pakket van onze diensten dat uniek is. Voor hen is het een besparing en tegelijk een beperking van het risico dat een machine stilstaat vanwege het ontbreken van cruciale onderdelen. Bijvoorbeeld tijdens de productie of als een servicemonteur bij een klant een reparatie uitvoert. Het kan een enorme financiële schade opleveren.”

Nauwkeurigheid

Dat vergt dus grote nauwkeurigheid van de mensen van Mag45, zo bevestigt Zeinstra. „Wij hebben specialisten op het gebied van de toeleverketen die er lol in hebben onze klanten goed te bedienen. Natuurlijk maken we ook een risicoanalyse en besteden we extra zorg om de risico’s zo klein mogelijk te maken.”

Zeinstra kwam drie jaar geleden als topman bij Mag45 terecht. „Ik werkte bij de Technische Unie, ook een leverancier van materialen. Ik vond Mag45 een bijzonder interessant bedrijf en raakte in gesprek met de eigenaren. Dat was toen Varova, een investeerder die al meer Philips onderdelen had opgekocht. Eigenaren Patrick van Rossum en Maarten Vaessen nodigden mij uit om er algemeen directeur te worden. Dat wilde ik wel, maar alleen als ik ook kon participeren om er echt als ondernemer met commitment aan het bedrijf te kunnen werken. Zo verwierf ik een minderheidsaandeel.”

Begin vorig jaar besloot Varova alsnog het bedrijf te verkopen aan de onderdelengigant Solar Group in Denemarken. „Die heeft een geweldige investeringskracht en ondersteunt onze ambities volledig. Er zit nog een geweldig potentieel in dit bedrijf. Bij bestaande klanten kunnen we flink groeien als we daar ook andere vestigingen mogen bedienen. Bovendien kunnen we vele nieuwe klanten werven in bijvoorbeeld Azië. Zoals het contract vorige maand met Becton Dickinson, dat 10 miljoen dollar omzet kan opleveren. We gaan dat bedrijf bedienen vanuit een van onze vestigingen in China en vanuit een nieuwe vestiging in Singapore. Dus hebben we ook voet aan de grond in Singapore om daar nieuwe klanten te werven. Zo denken we in de komende jaren onze omzet drie tot vier keer zo hoog te krijgen.”

Kenniscentrum

Volgens Zeinstra is zijn bedrijf in Europa nummer één en in Azië wordt het bedrijf dat. „We zijn voor bedrijven een soort kenniscentrum omdat we voor ieder onderdeel weten waar we die moeten halen en hoe we die bij de klant krijgen. We bedienen hightech machinebouwers, zoals ASML en Thermo Fisher (FEI), de medische technologie zoals Philips Health Care in Best, de voedsel- en drankindustrie met onder meer Heineken en de farmaceutische industrie met Johnson & Johnson en Teva Pharmaceuticals. Met dit soort referenties kom je makkelijker bij nieuwe klanten binnen.”

De omzet was vorig jaar zo’n 45 miljoen euro en zal dit jaar rond de 60 miljoen zijn, verwacht Zeinstra. Drie jaar geleden was de omzet rond de 50 miljoen euro. „De laatste jaren hebben we te maken gehad met het feit dat we een in 1948 door Philips opgericht bedrijf zijn. De oude lichtfabrieken waren een belangrijke klant en die werden de laatste jaren gesloten. De grote omzetdaling daardoor hebben we door nieuwe groei gelukkig op kunnen vangen.”

Zeinstra zegt klaar te zijn voor nieuwe trends in de industrie. „3D printen, zelflerende machines, meer IT bij productie, we hebben er de kennis over in huis. Dat vullen we aan met een speciale tool die we samen met softwarebedrijven Cisco en Anchormen hebben ontwikkeld. Daarbij maken we gebruik van onze enorme database die we in al die jaren hebben opgebouwd, big data dus. We kunnen zoekopdrachten inbrengen die in een mum van tijd een leverancier van een onderdeel kan vinden. Het systeem hebben we dit voorjaar gelanceerd en het werkt fantastisch. Het maakt ons helemaal klaar voor de toekomst.”

In samenwerking met indebuurt Eindhoven