Overlast blijft toenemen
OpinieDe auteur van het artikel, Kees Dankers, woont in Eindhoven bij de luchthaven. Hij is bang dat omwonenden van het vliegveld zonder enige serieuze compensatie met stijgende milieuoverlast en dalend woongenot blijven zitten.
Naast de groei van Eindhoven Airport wordt gevreesd voor toename van het militaire luchtverkeer.
Masterclass
In het ED van 3 februari werd gemeld dat de vliegbasis Eindhoven een 'masterclass' gaat organiseren met direct omwonenden van het vliegveld. Dit om door een open uitwisseling van ideeën nog onvoorziene mogelijkheden te ontdekken om de overlast van het vliegverkeer te beperken of beter te spreiden. Dit klinkt hoopgevend, maar kan daarmee de overlast voor de omwonenden werkelijk afnemen?
Deze overlast is qua fenomeen vergelijkbaar met een waterbed. Als je op een plek drukt, gaat het op een andere plek omhoog. Met andere woorden: het enige wat je kunt doen is de overlast verplaatsen en aldus misschien iets eerlijker verdelen, maar de totale overlast voor de omwonenden wordt daarmee helaas niet minder.
Sterker nog, door de groei van Eindhoven Airport neemt de aantasting van onze leefomgeving voorlopig alleen maar toe. En ook de luchtmacht lijkt daarbij nog een extra duit in het zakje te gaan doen. Over twee jaar worden de twee nu in gebruik zijnde, oude, lawaaiige en veel verontreiniging uitstotende KDC-10 tankervliegtuigen vervangen door Airbus A330 toestellen. Modernere toestellen die stiller en schoner zijn. Het is afwachten of dat een verbetering is, want in totaal worden zeven van deze toestellen door enkele landen gezamenlijk aangeschaft onder de NAVO-paraplu van de Multinational MRTT Unit (MMU). Liefst vier (mogelijk vijf, als ook België meedoet) van deze MRTT-toestellen, waarvan de NAVO eigenaar wordt, worden op de vliegbasis Eindhoven gestationeerd. Die toestellen zijn wel stiller en schoner, maar die milieuwinst wordt waarschijnlijk tenietgedaan door extra vliegbewegingen en extra proefdraaien op de grond na onderhoud. Vier of vijf vliegtuigen vliegen nu eenmaal meer dan de huidige twee.
Administratief
Bovendien wordt de vliegbasis Eindhoven hiermee in feite een operationele NAVO-basis. De vliegbasis huisvest al wel drie internationale militaire samenwerkingseenheden, maar die zijn louter administratief. Bij de oprichting van een daarvan, het EATC, in 2010 werd nog eens benadrukt dat het hier uitsluitend om administratieve (commando) taken ging en dat door die samenwerking alhier geen enkele vlucht extra zou starten of landen (ED 1 september 2010). En in 2015 werd tijdens een zitting bij de Raad van State in het kader van de realisatie van een nieuwe proefdraaifaciliteit nog gesteld dat het niet de intentie was dat het aantal militaire proefdraaisessies zou toenemen. Maar met de nu aangekondigde komst van de vier of vijf A330 toestellen van het MMU-samenwerkingsverband lijken dat voorbarige beloftes.
Uiteraard is het opzetten van een ambitieuze 'masterclass' een lovenswaardig initiatief van de luchtmacht. Maar zolang onze overheid ervoor kiest om vanwege financieel voordeel zowel militaire, civiele als recreatieve luchtvaart op één vliegveld te concentreren en zij daarbij geen keiharde grenzen stelt aan de overlast en ook nog eens handig schuift met in het verleden voor defensiedoeleinden vergunde (reserve)geluidsruimte, blijft het dweilen met de kraan open. En blijven de omwonenden zonder enige serieuze compensatie met stijgende milieuoverlast en dalend woongenot zitten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Ook kritiek op beloningen Signify-top zwelt aan
EINDHOVEN - Signify is gewaarschuwd. Aandeelhouders halen niet zo fel uit als bij voormalig moeder Philips maar ook bij het Eindhovens lichtbedrijf ontstaat meer reuring over de beloningen voor de concerntop. -
Mijn bevalling
Esmee krijgt kind met mannenstel: ‘Toen mijn vliezen braken, kwamen ze meteen dweilen’
Bevallen: vrouwen doen het al eeuwen en raken er nooit over uitgepraat. Bevallingen zijn prachtig, loodzwaar en veranderen je leven. In deze serie creëren ouders openheid door het eerlijke verhaal van hun bevalling te delen. Deze week: Esmee Ros zette haar kind op de wereld in een meeroudergezin. -
PREMIUM
Ripdeal in Eindhoven was niet om wat hasj, maar om miljoenen aan crystal meth
DEN BOSCH - De overval begin vorig jaar, waarbij een Eindhovenaar in zijn woning werd beschoten, blijkt niet om het kilootje hasj te gaan wat later is gevonden. Het Openbaar Ministerie denkt dat de vier daders ruim dertig kilo van de gevaarlijke drug crystal meth meenamen. -
PREMIUM
PSV hangt een gigantisch prijskaartje aan de in Engeland zeer gewilde Ibrahim Sangaré
PSV wil komende zomer gigantische bedragen incasseren als het eventueel tot transfers van de kroonjuwelen uit de huidige selectie komt. De club denkt bij zowel Cody Gakpo als Ibrahim Sangaré minstens aan bedragen rond de 40 miljoen euro. Bij Sangaré is dit zelfs contractueel vastgelegd. -
PREMIUM
274 struikelstenen met allemaal een indrukwekkend verhaal: laatste oorlogsmonumentjes in Eindhoven worden geplaatst
-
PREMIUM
Europese universiteiten bron van kennis voor leger China
EINDHOVEN - China vergaart gevoelige militaire technologische kennis via onderzoeken met Europese universiteiten. Ook de TU in Eindhoven werkt(e) samen met de belangrijkste militaire universiteit van China. -
PREMIUM
Berlijn, Barcelona en Marokko: zo gaat Femke (49) elk jaar gratis op vakantie
Je moet je huis netjes en schoon achterlaten voordat je vertrekt, maar dan kun je gratis vakantie vieren in het huis van een ander. Femke Breukels uit Utrecht is fanatiek huizenruiler: ,,We hebben al 10.000 euro bespaard.’’ -
PREMIUMMet video
Recordaantal vacatures: thuiswerken, tiny house en korte werkweek als lokkertjes
Een recordaantal vacatures staat open, waardoor werkgevers van alles uit de kast halen om personeel te werven. Maar is een scooter of een tiny house wel genoeg?
In samenwerking met indebuurt Eindhoven
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer