Volledig scherm
© nvt

Populaire buitenlandse Instagrammers prijzen Eindhoven aan

EINDHOVEN - Om reclame te maken voor Eindhoven vliegt de stad hippe Spanjaarden in. Op internet moeten zij de stad aanprijzen, in ruil voor een weekendje weg.

Gorg! Aha, dat is Eindhoven: gorg. Dat zegt tenminste Thai Lam uit Hamburg. Hij bedoelt 'gorgeous': prachtig. Thai reageert op internet op een foto van Silvia Rodriguez uit Madrid. Op het kiekje loopt ze langs de Catharinakerk in Eindhoven met haar lange paarse laarzen. Silvia wordt op internet gevolgd door 280.000 mensen die allemaal het plaatje voorbij hebben zien komen waar Thai Lam zo enthousiast van werd. Die ene foto is geen toevallig kiekje, maar is gemaakt tijdens een trip die strak is geregisseerd door stadsmarketing-organisatie Eindhoven365.

Discovering #eindhoven ♥ #anothercitytrip @eindhovencity #elblogdesilviaNL Pic by @srdecachin

Een foto die is geplaatst door Silvia Rodriguez (@elblogdesilvia) op

Stedentrip-geweld

Want reclame maken voor je stad, hoe doe je dat? Je kunt Eindhoven in reisgidsen proberen te krijgen, maar daarmee is de internationale toerist nog niet aan het boeken. Eindhoven moet in al het stedentrip-geweld immers opboksen tegen Kopenhagen, Gdansk of Stockholm. Toeristen hier krijgen, daar draait het om.

Eindhoven gaat niet voor advertenties in tijdschriften, maar voor 'vind-ik-leuks' op sociale media zoals Instagram. Het idee is simpel. Je vliegt jonge mensen in die veel volgers hebben op internet. Die laat je vervolgens de stad zien, je vraagt ze wat foto's te maken, soms een kort tekstje erbij en klaar is Kees. Laat die bezoekers maar komen.

Volledig scherm
© nvt

Online influencers

Een week geleden kwam blogger Silvia samen met nog acht andere jonge, modebewuste Spaanse bezoekers aan op een druilerig Eindhoven Airport. Ze zijn ingevlogen door Eindhoven365. Het zijn 'online influencers' (digitale beïnvloeders), die samen op een haar na 800.000 volgers hebben op alleen al Instagram. Dat is een dienst waarbij gebruikers voor hun volgers foto's kunnen plaatsen voorzien van een korte tekst. De Spaanse bezoekers delen hun kleding, reizen, muziek en recepten. Kortom: hun levensstijl. Het is Eindhoven te doen om hun netwerk met tieners, twintigers en dertigers.

De negen gasten worden gefêteerd. Overnachten in het Inntel Art Hotel in Eindhoven, gaan op stap en dineren in de stad. Ze krijgen gratis tassen met leuke spullen bij Eindhovense modezaken.

Volledig scherm
Negen jonge, modebewuste Spaanse bezoekers kregen een weekend Eindhoven cadeau in ruil voor mooie kiekjes vanuit Eindhoven op Instagram. Die werden de afgelopen dagen al meer dan 100.000 keer leuk gevonden en dat was de bedoeling van Eindhoven365. © nvt

Art, design en fashion

Met Eindhoven365 gaan ze op verkenningstocht. "It's all about art, design and fashion", vat Diana Miaus (ruim 30.000 volgers op Instagram) samen. Het plein rond de Lichttoren en de Blob heeft mooie gebouwen voor architectuur-liefhebbers, meent ze. "Dat ziet er futuristisch uit", jubelt even later een Ierse volger.

Bij foodbar Mr. Sister op de Kleine Berg is Laura Santoloria alias 'The Guest Girl' (133.000 volgers) nonchalant op een tafeltje geklommen. Ze houdt haar sjaal vast. De Instagram-foto op internet lijkt zo uit een modetijdschrift te komen. De oogst: 2.800 'vind-ik-leuks'.

Zo worden Instagram-volgers getrakteerd op zo'n veertig foto's van de negen bezoekers samen die de afgelopen dagen meer dan 100.000 keer leuk zijn gevonden. Wat zegt dat? Meisje voor het Art Hotel, jongen in de Philips-wijk, meisje bij een grote bos bloemen bij de toiletten van Usine en jongen bij de Blob? Leveren die soms wat koddige kiekjes de stad straks hordes toeristen op?

Eindhoven365 hoopt dat het Spaanse media aanspoort om ook over de stad te schrijven. Van veertien luchthavens in Spanje kun je immers naar Eindhoven vliegen. Bovendien kunnen de Instagram-beelden volgers inspireren voor een stedentrip, is de gedachte.

Volledig scherm
© nvt

Kosten

Totale kosten voor deze manier van reclame maken: 25.000 euro. Dat is even duur als een dubbele advertentiepagina in de Nederlandse uitgave van modeblad Vogue. Waarvan ook maar de vraag is hoeveel mensen na het zien van die advertentie Booking.com openen om Eindhoven in te tikken.

De twintigjarige blogger Oscar Cobo (85.000 volgers) heeft in elk geval genoten. Maar: "We moeten bijna de hele stad doorreizen", vertelt Cobo op zijn blog. "We moeten alles verspreiden via onze sociale netwerken. En dat allemaal in minder dan een dag." Het leven van een 'online influential' gaat niet alleen over rozen.

Volledig scherm
© nvt
Volledig scherm
© nvt
Volledig scherm
© nvt
Volledig scherm
© nvt
Volledig scherm
© nvt

In samenwerking met indebuurt Eindhoven