Volledig scherm
Wachten bij een spoorwegovergang in Helmond, hier bij de Engelseweg. © Jurriaan Balke

ProRail onderzoekt inzet langere vrachttreinen via Brabantroute

EINDHOVEN - De wachttijd bij spoorwegovergangen in Zuidoost-Brabant kan over een jaar of vijf wel eens iets gaan oplopen, op het moment dat daar een goederentrein passeert. ProRail gaat de mogelijkheden onderzoeken om extra lange goederentreinen via de Betuwe- en de Brabantroute te laten rijden. 

Nu nog kunnen er treinen van maximaal 650 meter over het traject, dat onder meer via Eindhoven in oostelijke richting naar Venlo en via het zuidelijke spoor  naar Geleen voert. De inzet van langere treinen vindt ook buiten Nederland plaats: als het aan de EU ligt, gaan straks op álle internationale spoorcorridors treinen van maximaal 740 meter rijden. 

Het grote pluspunt van langere treinen is dat er tegen lagere kosten per wagon méér volume kan worden getransporteerd, aldus woordvoerder René Vegter van ProRail. De beheerder van het Nederlandse spoorwegennet gaat de komende tijd onderzoeken wat er zoal nodig is om de XXL-treinen in te kunnen zetten. 

'Wachtsporen'

Daarvoor worden mogelijke knelpunten in kaart gebracht, onder meer op het gebied van  infrastructuur. Nu nog zijn de zogenoemde 'wachtsporen' voor passerende treinen ingericht op vrachttreinen van maximaal 650 meter. Mogelijk dat deze wachtsporen hier en daar verlengd moeten worden. Ook gaat ProRail studeren op een 'groene golf' voor goederentreinen. 

Met de lengte van de goederentreinen neemt ook het gewicht ervan toe, maar niet dusdanig dat er standaard meer dan één locomotief nodig is, aldus ProRail. ,,Alleen bij hele zware treinen, denk bijvoorbeeld aan ertstreinen, zou een tweede loc wellicht nodig zijn. Maar dan zal de vervoerder ook direct een kostenafweging maken en is het nog maar zeer de vraag of dan nog loont om met een langere trein te gaan rijden", aldus Vegter. 

ED gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Eindhoven