Volledig scherm
Een giftrein in de Hofstraat in Eindhoven. © Bert Jansen

Rijk wil giftreinen over Betuweroute dwingen

EINDHOVEN - Giftreinen moeten indien nodig gedwongen worden om de Betuweroute te nemen, en niet de Brabantlijn door alle Brabantse steden. Omdat vervoerders te weinig hebben gedaan om Brabant te ontzien, wil staatssecretaris Sharon Dijksma ze dwingen. 

Dijksma heeft daarom een zogenaamd routeringsbesluit in voorbereiding. Daarin worden treinen met gevaarlijke stoffen gedwongen om de Betuweroute te nemen en niet de lijn door Brabant of Twente. De kwestie kwam de afgelopen jaren steeds weer in het nieuws omdat veel treinen nu door Eindhoven, Helmond en Deurne rijden omdat er gewerkt wordt aan het Betuwe-tracé in Duitsland. De werkzaamheden zijn bovendien vertraagd door procedurekwesties. Dat betekent dat er waarschijnlijk nog wel tot 2023 omgereden wordt door onder meer Brabant.

Keuze aan vervoerders

Maar conform de poldergedachte kunnen nog wel alle betrokken reageren op het voornemen van Dijksma. De spoorvervoerders hebben zich eerder al zeer kritisch uitgelaten over de ingreep in hun vrijheid om transporten te plannen. Wethouder Jannie Visscher zei dinsdagavond in een raadsbijeenkomst over het spoor in ieder geval blij te zijn met het mogelijke besluit. 

,,Momenteel is de keuze van de route aan de vervoerders. En die hebben andere belangen dan de veiligheid van onze bewoners, dan gaat het om snelheid en kosten. Als het  niet goedschiks kan dan moet de staatssecretaris maar kwaadschiks maatregelen treffen", aldus Visscher. Zij zei bovendien dat een overschrijding van de afgesproken aantallen wagons en treinen zich al weer aftekent. 

Extra station Acht

Volgens Visscher zullen zoveel mogelijk overheden die te maken hebben met het spoor door Brabant een brief schrijven aan Dijksma. Daarin zullen ze steun uitspreken voor het routeringsbesluit dat eind dit jaar genomen moet worden. 

Visschers ambtenaren meldden de raad nog dat binnenkort het haalbaarheidsonderzoek naar een extra station in Acht klaar is. Afhankelijk van de uitkomsten kan de investering dan wellicht al snel in de rijksplanning opgenomen worden. Wel leidt het uitblijven van een nieuw kabinet wellicht tot vertraging, zo vrezen zij.

Over de komst van een intercity-verbinding met Düsseldorf was er nog geen nieuws. Het lijkt niet realistisch om te denken dat de lijn voor 2024 gerealiseerd kan worden. Dat komt onder meer, zo zei een van de ambtenaren, dat Duitsland 'een zware hypotheek' op de verbinding heeft gelegd door die te koppelen aan overeenstemming over de IJzeren Rijn, de goederenlijn tussen Antwerpen, via Budel en Weert, naar Duitsland. Vlaanderen onderzoekt momenteel een optie via Weert-Venlo. De uitslag wordt dit jaar verwacht.

In samenwerking met indebuurt Eindhoven