Volledig scherm
Nicola Benedetti © Simon Fowler

Royal Scottish National Orchestra haalt schoonheid van Engelse muziek naar boven

RecensieEINDHOVEN - Het zal nog dagen doordenderen in mijn hoofd, het thema van de Enigmavariaties van Edward Elgar (1857-1934).  Maar wat is het mooi, zo lyrisch, zo romantisch, zo warm en zo melancholiek. Elgar moet het hebben geschreven op een dag dat hij vrede had met het leven, dat ook aan hem in al zijn verschijningsvormen voorbij zal zijn getrokken.

Wie: Royal Scottish National Orchestra o.l.v. Thomas Sondergárd en Nicola Benedetti, viool

Waar: Muziekgebouw Eindhoven

Wanneer: woensdag 22 januari 

Dit concert door het Royal Scottish National Orchestra bevatte nog een hoogtepunt uit de Engelse orkestliteratuur: de Fantasia op een thema van Thomas Tallis van Ralph Vaughan William (1872-1958). Onder leiding van een sierlijk dirigerende Thomas Sondergárd haalde dit orkest de schoonheid van deze open, frisse en glooiende muziek overtuigend naar boven. Het speelde subtiel, genuanceerd, puntgaaf en dynamisch en trok de luisteraar in beide werken even uit de dagelijkse werkelijkheid.

Net zo heerlijk als deze Engelse muziek is het vioolconcert van de Duitse Max Bruch (1838-1920), een van de meest gespeelde en geliefde concerten. Nicola Benedetti lijkt een jonger, evenzeer getalenteerd zusje van ‘onze’ Janine Jansen.

Haar handelsmerk zijn haar royale en veerkrachtige toon en trefzekere streek, die van elke noot een belevenis maken. Iets te vaak en iets te veel naar mijn smaak. Hoe mooi ook, soms past het om even wat minder te geven, contrast aan te brengen door ook eens wat terughoudend te zijn en je krachten te sparen voor de momenten dat de muziek er echt om vraagt. 

Met het adequaat begeleidende orkest vormde ze een organische eenheid, levenslustig en gedreven.

In samenwerking met indebuurt Eindhoven