Ruim 2500 bezoekers op DOCfeed in Eindhoven

EINDHOVEN - De vierde editie van documentairefestival DOCfeed trekt weer meer bezoekers naar TAC in Eindhoven.

Sophie (20) kampt met een niet-alledaagse stoornis: ze is continue bang dat ze een huurmoordenaar de opdracht gaat geven om haar ouders te vermoorden. Om te bewijzen dat ze dat niet heeft gedaan, filmt ze zichzelf constant, 3 jaar lang. Zo was dit weekend te zien op DOCfeed in de documentaire 'Het filmen, het filmen, het filmen', die de psychiaters Jurriaan Strous en Damiaan Denys over haar maakten. Sophie en haar ouders gaven na afloop uitleg in een Q&A, 'questions & answers'-sessie met het publiek, zoals dat heet in de filmwereld.

Op de vierde editie van het documentairefestival liepen meer hoofdrolspelers en makers rond (liefst 50 uit 20 landen), om tijdens Q&A’s, of gewoon in de wandelgangen, uitleg te geven. Zoals de gerenommeerde Cherry Duyns, die een retrospectief presenteerde. De zoon van Bobbejaan Schoepen kwam kijken naar 'Bobbejaan', de ambassadeur van Georgië naar een wijnfilm, en ook de vermeende ‘verloren zoon’ van Koning Boudewijn sneakte even naar binnen om het resultaat te zien van 'Het Verdriet van Boudewijn'.

Een extra festivaldag erbij, tientallen nieuwe documentaires in vier zalen, een ruime randprogrammering en zo’n duizend bezoekers meer dan vorig jaar: ruim 2500, waaronder ook veel Belgen en Duitsers. De donderdag en vrijdag waren uitverkocht, het weekend was bijna volle bak. ,,Het gaat bizar goed”, jubelt festivaldirecteur Frans Mouws. ,,We voorzien duidelijk in een behoefte. Makers kunnen elkaar ontmoeten, het publiek wil geraakt en verrast worden door goede documentaires.” Aangenaam verrast, voegt hij er aan toe; zware films over politiek of conflicten heeft hij liever niet. Wel zoiets als het vrolijke 'Het is waar maar niet hier' over kunstenaar Dick Verdult, een DOCfeed-hit en uitgeroepen tot ‘beste lange Nederlandse film’ van het festival.

Aangenaam verrassen doet het festival niet altijd, want de kwaliteit wisselt. Zo zit je het ene moment bij een goedbedoelde, maar tenenkrommende docu over vluchtelingen ('Ballad of Syria'), en even daarna bij het hoogstaande 'The Ghost of Piramida', over het verband tussen een oude Rus, de band Efterklang en Spitsbergen.

Is DOCfeed het ‘kunstenaarshol’ TAC niet ontgroeid? Zeker niet, wat Mouws betreft. ,,TAC is een ideale vrijplaats. We horen niet in een bioscoop, met alle regels van dien. Juist de informaliteit hier wordt door iedereen geprezen.” Groter kan niet, wel breder, dus dikke kans dat DOCfeed er volgend jaar nog een extra dag bij krijgt.

Volledig scherm
DOCfeed kende ook een uitgebreid randprogramma. Zo werden in een oude Daf korte documentaires opgenomen. © Fotopersburo van de Meulenhof BV
ED gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Eindhoven