Schrikbarende stijging verkeersdoden in Brabant, experts tasten in duister over oorzaak
KaartDe stijging van het aantal verkeersslachtoffers in Brabant is schrikbarend. Waar in 2017 nog 98 mensen het leven lieten bij een verkeersongeluk, waren dat er 150 in 2018. Dat is een stijging van 53 procent, blijkt uit cijfers van het CBS.
In Nederland kwamen vorig jaar 678 mensen om in het verkeer. Dat zijn 65 verkeersdoden meer dan in 2017, een stijging van 11 procent. Dat is de grootste toename sinds 1989. Veilig Verkeer Nederland spreekt van 'een forse dreun voor de verkeersveiligheid' en noemt het 'diep triest voor wie het overkomt'.
Brabant scoort het slechtst van alle provincies: van 98 naar 150 doden. Dat baart verkeersgedeputeerde Christophe van der Maat grote zorgen. ,,Bij het horen van het getal 150 schieten alle treurige verhalen van de slachtoffers door mij heen. Ik baal enorm. Hier word je verdrietig van, zeker als je bedenkt wat wij aan verkeersveiligheid doen.''
Verkeersexperts kunnen niet verklaren waarom het aantal doden juist in Brabant zo sterk stijgt. Wel valt op dat in deze provincie meerdere ongelukken gebeurden met relatief veel slachtoffers. In Helmond kwamen in één klap vijf inzittenden om bij een crash met een bestelbusje. Een ongeval met een stint in Oss kostte vier kinderen het leven.
Hier word je verdrietig van, zeker als je bedenkt wat wij aan verkeersveiligheid doen
De provincie begon zeven jaar geleden met de campagne 'Brabant gaat voor NUL verkeersdoden'. Daarmee willen provincie, gemeenten, politie, scholen en organisaties weggebruikers bewuster maken van hun eigen rol in het verkeer. Desondanks neemt het aantal verkeersslachtoffers in Brabant toe. In 2013 waren het er 81.
‘Dodenwegen’
Het kabinet heeft een plan klaarliggen om de verkeersveiligheid de komende jaren met landelijke en lokale maatregelen te verbeteren. Zo trok verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen vorig jaar 50 miljoen euro uit om 'dodenwegen' veiliger te maken. Maar volgens verkeersexperts moet er véél meer geld bij.
Directeur Peter van der Knaap van SWOV, de belangrijkste adviseur van het kabinet op het gebied van verkeersveiligheid, wil dat het kabinet daarvoor een deel van het miljardenoverschot op de begroting gebruikt.
Op 50-kilometerwegen moeten aparte fietspaden komen en bermen op provinciale wegen en rijkswegen moeten veiliger
,,De komende dertig jaar moeten we denken aan 15 miljard euro.'' Daarmee wil de adviseur wegen beter inrichten en meer handhaven. ,,Elk jaar vallen er tientallen doden in 30-kilometerzones, omdat deze niet goed zijn ingericht en automobilisten er structureel te hard rijden. Op 50-kilometerwegen moeten aparte fietspaden komen en bermen op provinciale wegen en rijkswegen moeten veiliger.''
Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen ziet Nederland niet meer als gidsland qua verkeersveiligheid. ,,Nu ligt er wel een mooi plan, maar dat heeft geen enkel effect op de echte wereld. Er gaat veel te weinig geld naar verkeersveiligheid.” Het streven van verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) blijft nul verkeersslachtoffers. ,,Dat betekent dat nu heel snel de schouders eronder moeten.‘’
Ontwikkeling van het aantal verkeersdoden:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Chipmaker NXP wint prijs der prijzen: ‘Dit is voor ons echt een beetje een oeuvre-award’
EINDHOVEN - Chipmaker NXP uit Eindhoven werd in het verleden bijna overgenomen én ging bijna failliet. Maandag won het de Koning Willem I Prijs, de ‘prijs der prijzen’ van het Nederlandse bedrijfsleven. ,,Gaaf dat die rollercoaster waar we doorheen zijn gegaan, heeft geleid tot deze prijs.” -
PSV en FC Eindhoven herstellen traditie en spelen deze zomer weer een heuse Lichtstadderby, met publiek
PSV en FC Eindhoven staan deze zomer weer tegenover elkaar in de voorbereiding op het nieuwe seizoen en herstellen daarmee een echte Eindhovense traditie. De clubs gaan op dinsdag 19 juli tegen elkaar oefenen in een heuse Lichtstadderby. Nadere details volgen snel. -
PREMIUM
‘Pay and play’ padel in nieuwe hal Woensel; ook plannen voor banen op HTC en Strijp-S
EINDHOVEN - Peakz Padel opent dit najaar een nieuwe padelhal in Woensel-Noord. Er komen acht banen waar spelers geen abonnement voor nodig hebben om er te kunnen spelen. De hal heeft ook horeca en ruimte voor evenementen in combinatie met padel. -
Salderingsregeling zonnepanelen wordt pas vanaf 2025 afgebouwd
Huizenbezitters met zonnepanelen kunnen hun teveel aan opgewekte stroom langer tegen markttarieven terugleveren aan het net. Het kabinet wil de zogeheten salderingsregeling pas vanaf 2025 versoberen, waar dat eerder al vanaf 2023 het geval zou zijn. -
Bestuurder van deelscooter in frontale botsing met personenwagen in Eindhoven
EINDHOVEN - Een bestuurder van een deelscooter kwam zondagmiddag in Eindhoven frontaal in botsing met een personenwagen. De man raakte daarbij zwaargewond.
-
PREMIUMVijf vragen
Waarom sommige mensen grof geld over hebben voor een digitaal eigendomsbewijs
Wereldwijd schaffen steeds meer mensen NFT's aan. Dit zijn unieke, digitale eigendomsbewijzen, vaak aangeschaft met cryptomunten. En ze zijn al lang veel meer dan kunstwerken of kattenplaatjes. Waarom zou je ze kopen en wat zijn de risico's? Vijf vragen over NFT’s. -
Hoeveel minuten pauze mag je nemen op een werkdag?
Even een rondje wandelen, een broodje eten of snel het nieuws checken op je telefoon; werknemers hebben recht op pauze, maar hoe zit het precies? Mag je zomaar pauze nemen en krijg je dan doorbetaald? Experts beantwoorden zes veelgestelde vragen over het recht op pauze. -
PREMIUMIn herinnering
Eindhovenaar Jan van de Ven (1953-2020) leefde in reservetijd en overleed vier maanden na zijn jongere zus Brigid
Eindhovenaar Jan van de Ven wist dat hij in reservetijd leefde nadat in 2012 ernstige hartproblemen aan het licht waren gekomen. Het drummen bij de Never Mind Jazz Band moest hij opgeven, en ook kon hij niet meer volle kracht vooruit in café Caravelle dat hij samen met zijn vrouw Mieke runde.
In samenwerking met indebuurt Eindhoven