Volledig scherm
Frans van den Broek coördineert het werk van negen aannemers in Leidsche Rijn, de grootste bouwput van Nederland. © Marnix Schmidt

Slimme Eindhovenaren bouwen in Domstad

UTRECHT - Botsende kranen en vleugjes Bologna en New York in een nieuw stadshart. In Leidsche Rijn in Utrecht heeft Heezenaar Frans van den Broek van Hurks uit Eindhoven de supervisie over 750 bouwvakkers.

Een oerwoud van kranen. Ze vormen een mooi samenspel tijdens de bouw van het tweede stadscentrum dat Utrecht krijgt in uitbreidingsgebied Leidsche Rijn. Over een jaar zullen er 100.000 mensen wonen, werken, winkelen en genieten.

Heezenaar Frans van den Broek is er nu dagelijks te vinden. Hij coördineert het werk in wat momenteel de grootste bouwput van Nederland is. Negen verschillende bedrijven bouwen er samen 760 appartementen en 150 commerciële ruimtes voor winkels. Het grootste Jumbo Foodcourt van Nederland komt er, en modezaken en horeca als bars en restaurants.

Gepokt en gemazeld
Van den Broek is in dienst van Hurks, dat een van de bouwers is en ook de coördinator levert. Hij is in bijna 30 jaar bij het Eindhovense concern gepokt en gemazeld in het bouwvak. Een mooie klus had hij al lang geleden aan de bouw van de stadsbibliotheek in Maastricht, vond hij. Daarna het Van Abbemuseum in Eindhoven. Uitdagender zou het wel niet worden. Maar toen volgden de Piazza en Media Markt in de Eindhovense binnenstad, en later het Apollo House met kantoren in een Amsterdams rijksmonument. ,,En zo sta je hier, in de grootste bouwput van Nederland."

Brabanders hebben een grote inbreng in het contingent van 750 bouwvakkers dat nu in Leidsche Rijn aan de slag is. Onder de middelgrote bouwers die de opdrachtgevers ASR en Vesteda na aanbesteding selecteerden voor de diverse bouwblokken zijn Van Schijndel uit Geffen, Van de Ven uit Veghel, Sprangers uit Breda en Hurks dus dat in dit geval samen optrekt met Slokker, afkomstig uit Huizen maar ook gevestigd in Eindhoven. Ze moeten onder elkaar wel lachen, de Eindhovenaren. ,,Wij komen uit de slimste regio van Nederland en bouwen in de Domstad", grinnikt Van den Broek.

Bouwblokken
De bouwblokken van Hurks-Slokker omvatten zo'n 230 appartementen en 60 winkelruimtes. Daarnaast tekent de combinatie voor een parkeergarage met 2000 plaatsen en een eveneens ondergrondse expeditiestraat.

Van den Broek start de rondleiding in de 400 meter lange tunnel die de bevoorrading van de winkels straks uit het zicht zal houden. De tunnel is zo geconstrueerd dat een grote vrachtwagen er zijn draai in kan maken.

Artikel gaat verder na de foto

Volledig scherm
De bouwkranen vormen een mooi samenspel tijdens de bouw van wat het tweede stadscentrum van Utrecht wordt. © Leidsche Rijn Centrum

In de parkeergarage die volledig onder het te bebouwen gebied doorloopt, wordt nog gewerkt aan een extra liftpunt. Een nagekomen wens van een winkelier, licht de coördinator toe. Zo gaat het vaker. ,,Of ik gekke dingen ben tegengekomen? Alleen maar. Zoveel verschillende aannemers bij elkaar op een project is ook nog nooit vertoond."

Draaicirkels
Cruciaal is de afstemming. Van transport van materiaal. Van de opbouw van de bouwkranen. Op het terrein staan er rond de 20. Als die elkaar in de weg gaan staan, zou de bouw stagneren. De kraanmachinisten staan met elkaar in verbinding middels een portofoon. Van den Broek regelde de zenderfrequentie voor het noodkanaal. Geen overbodige luxe want het is onvermijdelijk dat de draaicirkels soms overlappen. Eén botsing van kranen maakte Van den Broek mee sinds de start van de bouw in 2015, gelukkig zonder consequenties.

'Spannende momenten' beleeft hij vaker op een abstracter niveau. Als planningen dreigen te botsen. Hij wijst op een gevel. ,,Die had er al moeten staan. Maar voor de winkel die er komt is nog niet bekend op welke positie de deur komt en of er rolluiken in moeten komen. Over vier weken moet hier wel worden begonnen met de inrichting van het openbaar gebied." De aannemer van dat gedeelte heeft ook zo zijn mankracht voor een bepaalde periode gemobiliseerd.

Artikel gaat verder na de foto

Volledig scherm
© Leidsche Rijn Centrum

Een deel van de appartementen heeft inmiddels vorm gekregen. Voor de 440 huurwoningen hebben zich al 1600 geïnteresseerden gemeld. Het gebied krijgt een luxe uitstraling. Met een mozaïek van natuurstenen tegels op de boulevard en massieve, gepolijste marmeren pilaren onder hoge arcades. De sfeer van Bologna in Italië en de grootstedelijke allure van New York zijn ingrediënten in het stedenbouwkundig plan van supervisor Jo Coenen, die we in Eindhoven niet toevallig kennen van de Smalle Haven met de Vesteda-toren.

Mooi wordt het, weet Van den Broek. Maar eerst nog een maand of negen buffelen. Na de zomer volgt de piekperiode. ,,Als de afbouw begint, gaan we makkelijk het aantal van 1000 bouwvakkers aantikken."

Grote lijnen
'Ervaring' is zijn antwoord op de vraag welke truc hij gebruikt om de stress het hoofd te bieden. Slim plannen en rustig blijven.

Terug bij zijn kantoor wordt hij aangeklampt. Of hij kan zeggen waar het 'kalkzandsteen buiten de zone voor het blok D1-D2' kan worden opgeslagen, zodanig dat de installatie van de stadsverwarming in dat gebied onbelemmerd kan doorgaan. Van den Broek verblikt of verbloost niet. Vier meter afstand van het bouwblok volstaat voorlopig wel, laat hij weten. Een definitief antwoord belooft hij voor later, na een blik op de plattegrond. Voor de coördinator in zo'n bouwput tellen niet de details, maar de grote lijnen.

In samenwerking met indebuurt Eindhoven

poll

Eindhoven Airport heeft een treinstation nodig.

Eindhoven Airport heeft een treinstation nodig.

  • Eens (86%)
  • Oneens (14%)
5985 stemmen