Volledig scherm
Foto ter illustratie. © Thinkstock

Snelfietspad tussen Eindhoven en Den Bosch langs de A2

EINDHOVEN - Fietsers tussen Eindhoven en Den Bosch kunnen binnen nu en tien jaar in een bijna rechte lijn langs de A2 heen en weer pendelen. De gemeente Best, Eindhoven, ‘s-Hertogenbosch, Vught en Boxtel willen de plannen voor dat fietspad verder gaan uitwerken. 

Samen met inwoners is gekeken wat de beste mogelijkheid was om fietsen tussen lichtstad en provinciale hoofdstad te stimuleren. De dorpenvariant via dorpscentra en woonwijken, de spoorvariant langs de rails of de A2-variant. 

Volgens de samenwerkende gemeenten is die laatste het meest haalbaar en veilig. Voor een uitgewerkte bestuursovereenkomst is het plan voor snelfietsers tussen de steden nog niet ver genoeg. En daarom zetten betrokkenen woensdag een krabbel onder een ander document: Met een intentieovereenkomst spreken ze uit dat ze het voorkeurstracé verder gaan uitwerken. Veel is echter nog onduidelijk: over de exacte kosten of realisatie worden geen concrete uitspraken gedaan. ,,We willen beginnen met de uitvoering tussen 2020 en 2025", zegt wethouder Herman van Wanrooij van Boxtel. ,,We hebben niet de illusie dat we hiermee het fileprobleem oplossen maar het draagt in onze ogen zeker bij aan de mobiliteit van onze dorpen en steden."

Ooijendonk

Vanaf station ’s-Hertogenbosch loopt het voorkeurstracé langs de westzijde van Fort Isabella richting Vught. Door Vught loopt de route parallel aan het spoor. Vanaf de zuidkant van Vught zal de route parallel aan de A2 gaan lopen. Door Boxtel wordt de Noord-Zuid-as gevolgd om vervolgens bij Ooijendonk weer parallel aan de A2 te lopen. In Best zal de route de Eindhovenseweg volgen om vervolgens ter hoogte van Acht via de Oude Bosschebaan bij station Eindhoven uit te komen.

Volgens de Bestse wethouder Peet van de Loo is de provincie een belangrijke partij in het plan omdat een substantieel deel van de financiering voor haar rekening neemt. ,,De helft van de aanleg van het fietspad zou uiteindelijk voor rekening van de provincie moeten komen. Voor kunstwerken zoals bruggen geldt zelfs een percentage van 80 procent."

Volledig scherm
De verschillende varianten. De rode lijn is de voorkeursvariant. © .
ED gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Eindhoven