Stakende buschauffeur: 'Na vier uur rijden nauwelijks tijd om te plassen'

VIDEOEINDHOVEN - ,,In het hele land ligt het streekbusvervoer plat.'' Dat zegt een woordvoerster van vakbond FNV. ,,Het aantal deelnemers dat meedoet aan de staking is ruim voldoende om de bussen niet uit te laten rijden.'' 

Volledig scherm
Tevergeefs wachten op de bus in Bakel. © Rene Manders/fotomeulenhof

Er rijden geen bussen in alle gebieden van Connexxion, Breng, Hermes en OVRegioIJsselmond. 

Volgens Arriva is in Brabant 90 tot 95 procent van de buschauffeurs bereid het werk neer te leggen. Landelijk zou het gaan om zo'n twee derde van alle buschauffeurs. Volgens een woordvoerster van Arriva staken momenteel zoveel chauffeurs in Brabant dat het niet verantwoord is om de gewone dienstregeling te rijden. Daardoor rijden er momenteel geen bussen in de provincie. Dat zou later op de dag kunnen veranderen, wanneer de late diensten ingaan.

Ook rijden er minder regionale treinen. De acties ontregelen onder meer de diensten van Arriva, Connexxion, Qbuzz, Keolis en EBS. De staking begon om 04.00 uur en duurt tot 23.00 uur.

De chauffeurs voeren actie voor onder meer vermindering van de werkdruk. Ze verzamelen zich op hun eigen werkplek, waar zij zich inschrijven als staker. Dat gebeurt op zo'n 120 plaatsen in het land.

Lees verder onder de foto:

Volledig scherm
Leeg busstation Neckerspoel als gevolg van de staking. © Bert Jansen

Sooi van Weegberg zit al 33 jaar op de bus, maar zo zout als de laatste jaren heeft de chauffeur het nog niet gegeten. ,,Als je tenminste tijd krijgt om te eten." De Arriva-chauffeur uit Tilburg is een van de vele chauffeurs die deze ochtend vanaf de eerste dienst niet op zijn bus stapt. Uit protest, omdat de cao-onderhandelingen niet opleveren wat ze al zo lang van hun werkgevers eisen: minder werkdruk en 3,5 procent loonsverhoging.

Lees verder onder de foto:

Volledig scherm
Arriva-chauffeur Sooi Peeters staakt donderdag: ,,Niet van harte, maar onze werkdruk is nu niet verantwoord." © privébezit

,,Als ik na vier uur rijden nauwelijks tijd heb om te plassen, zegt mijn baas doodleuk dat ik dan maar niet zoveel koffie moet drinken. En die mentaliteit tref je in het hele land", verzucht de 56-jarige Van Weegberg.

,,Het is foute boel sinds ze jaren geleden met concessies en aanbestedingen gingen werken en de bedrijven konden gaan bieden om het vervoer te krijgen. Om toch winst te maken worden wij afgeknepen en is de werkdruk zoetjesaan gestegen tot onaanvaardbare proporties."

Sooi geeft voorbeelden. Hij mag per dienst twee keer een kwartier of een halfuur 'netto' pauze houden. Da's tijd voor het toilet, een kop koffie, de broodtrommel en een sigaretje. 

Rooster-rijden

,,Maar als ik te lang doe over het lopen van de busstalling naar de kantine, gaat dat al van die netto-tijd af. Alles wordt bijgehouden, alles wordt geturfd, om de haverklap brandt er een waarschuwingslampje. Dus als een reiziger mij bij de stalling aanklampt omdat hij eindelijk een levende bij Arriva te pakken krijgt, zou ik die voorbij moeten lopen. Dat doe je toch niet! Dus nog minder pauzetijd, terwijl je net vier uur hebt moeten rooster-rijden."

Lees verder onder de foto:

Volledig scherm
© Bert Jansen

Eigenlijk, zegt de FNV-woordvoerder voor het zuiden Marlies Peeters, zijn die diensten 'hartstikke onveilig'. Zij verwacht dat donderdag in Brabant weinig bussen in stad en streek gestart worden. ,,De actiebereidheid onder chauffeurs is enorm groot. En vergeet niet dat van de twaalfduizend chauffeurs in het land 80 tot 90 procent bij een vakbond is aangesloten", klinkt het dreigend.

Overleg

Volgens De Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) dupeert de aangekondigde 24-uursstaking vooral de reizigers en is een ultimatum onaanvaardbaar. Zaken regelen als een rooster en plaspauze horen wat hen betreft niet in een cao. De VWOV nodigt de vakbonden FNV en CNV uit voor nieuw overleg, maar die zeggen op hun beurt dat dat zinloos is omdat er al maanden besprekingen zijn en de werkgevers kennelijk niks meer willen bieden.

Volledig scherm
Leeg busstation Neckerspoel als gevolg van de staking. © Rob Burg
Volledig scherm
Neckerspoel in Eindhoven. © Rob Burg
ED gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Eindhoven