Volledig scherm
werkzaamheden voor nieuwe winkel in de stationshal Eindhoven

Station Eindhoven strijdtoneel voor Albert Heijn én Jumbo

EINDHOVEN - Jumbo ontketent mini-oorlog onder mini-supermarkten in de gloednieuwe Eindhovense stationshal met een kersverse 'gemakswinkel'.

Supermarktketen Jumbo duikt op in het hol van de leeuw: het centraal station van Eindhoven. Tot dusver heeft Albert Heijn het monopolie op Nederlandse treinstations met de 'to go'-formule. In Eindhoven komt daar binnenkort als eerste van het land een 'gemakswinkel' van grote concurrent Jumbo bij. 

Het zou gaan om een 'foodmarkt city', een kruising tussen Jumbo en LaPlace. Een kleine stadssupermarkt met enkele duizenden artikelen voor de snelle boodschappen met daarnaast sushi, broodjes, pizza en sappen. Momenteel wordt aan de realisatie van de winkel gewerkt aan de zuidzijde van het station, aan de kant van taxistandplaatsen. 

Buszijde

Aan de andere kant van het gebouw, de buszijde, huist Albert Heijn to go. Die supermarktketen heeft inmiddels veertig locaties op stations in Nederland. Jumbo gaat daarmee de strijd aan met marktleider AH, die juist in de binnensteden zichtbaarder is dan het gele concern uit Veghel. Jumbo zit vaker aan de randen van de (binnen)stad waar door winkelomvang een hogere omzet kan worden gerealiseerd. Jumbo en NS bevestigen de komst van de gemakswinkel. Details over de opening en de exacte invulling geven zij nog niet. 

Ondernemer Hakee Mau van Chocolate Company Café Eindhoven is blij met de komst van de eerder dit jaar in Groningen gelanceerde nieuwe Jumbo-formule. Mau ziet die als een mooie aanvulling voor het getransformeerde station. Hij opent vandaag zijn nieuwe in chocolade, chocolademelk en koffie gespecialiseerde café aan de zuidzijde van de stationshal. ,,Samen met Jumbo de enige plek in dit deel van het station waar je zonder pasje kunt komen", zegt Mau, die vijftig verschillende soorten chocolademelk op zijn kaart heeft staan. Want als het station helemaal klaar is, gaan de toegangspoortjes alleen nog maar open als de reiziger incheckt. Al worden er dan ook speciale passagepassen uitgegeven. 

Stationsformules

Inmiddels zijn nagenoeg alle winkelruimten in het voor zeventig miljoen euro verbouwde centraal station gevuld. Daaronder  vaste stationsformules van NS zoals Smullers (snacks), De Broodzaak en Julia's (Italiaans fastfood). Maar ook kledingzaken Sissy Boy en Vila. Vooral die laatste twee modewinkels zijn opvallend, volgens retailkenner Cor Molenaar. ,,Zeker bij vrouwen draait winkelen vaak om beleving. Dan is een modezaak op het station niet erg logisch. Maar ze richten zich vast op een jong publiek dat elke dag langs die winkel komt. Volgens de laatste cijfers wordt 22 procent van de kledingverkopen via internet gedaan dus het kan ook draaien om zichtbaarheid", denkt Molenaar. Hij sluit dan ook niet uit dat dergelijke winkels er ook zijn om reclame te maken voor het merk. 

In samenwerking met indebuurt Eindhoven