Volledig scherm
Het station in Eindhoven. © Bert Jansen

Station wordt knooppunt Eindhoven XL

EINDHOVEN - Station Eindhoven centraal moet over een aantal jaren zijn uitgegroeid tot het internationale knooppunt Eindhoven XL. Het gemeentebestuur gaat nu aan de gang met het uitwerken van de plannen, met (financiële) steun van het kabinet en het  provinciebestuur. 

Langere perrons, zodat er veel meer en ook langere treinen kunnen stoppen. Een tweede in- en uitgang voor het station, ter hoogte van de Dommel, zodat er een betere en snellere verbinding komt met de TU/e. 

Als het aan de gemeente Eindhoven ligt, wordt station Eindhoven Centraal over een paar jaar flink uitgebreid om de stad beter bereikbaar te maken voor internationale, rechtstreekse treinen naar Düsseldorf, Antwerpen en Brussel en voor intensiever landelijk treinverkeer.

Masterplan

Dat blijkt uit het masterplan Eindhoven XL, zoals het stationsgebied in de plannen van het gemeentebestuur is gaan heten. De komende tijd worden alle onderdelen in dat plan verder uitgewerkt en komen er ook prijskaartjes aan de plannen te hangen. 

Speciaal voor het uitwerken van die plannen hebben de Eindhovense wethouders Staf Depla (PvdA), en Wilbert Seuren (D66) met minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) van Infrastructuur en de Brabantse verkeersgedeputeerde Christophe van der Maat (VVD) startkapitaal bij elkaar gebracht, een pot met daarin 20 miljoen euro.  

Niet alleen het station zelf moet in het kader van deze 'schaalsprong' op de schop worden genomen. Dat geldt ook voor de directe omgeving aan beide zijden van het station: zowel de centrumkant als de kant van busstation Neckerspoel. 

Om met het busstation te beginnen: dat wordt kleiner. Niet omdat er in de nabije toekomst minder bussen gaan rijden in Eindhoven, integendeel zelfs. Maar omdat het een bushalte moet worden, waar de bussen alleen nog stoppen om passagiers op te pikken of af te zetten, kan het een stuk compacter dan nu het geval is.

District E

Aan de zuidkant moeten vervolgens nieuwe kantoren en woningen komen. Gedeeltelijk zijn de plannen daarvoor al in de maak. Ten zuidwesten van het station komt District E: drie hoge torens voor kantoren en appartementen. Het andere deel van de plannen betreft het terrein aan de zuidoostkant van het station. Ook daar moet hoogbouw komen. 

Ook aan de noordkant van Eindhovense CS moeten in de jaren tot aan 2035 meer kantoor- en woongebouwen komen, onder meer op de plek waar nu nog het Beursgebouw staat. Direct gevolg daarvan is wel dat de Fellenoord vanwege alle woningen die er aan weerskanten komen zijn karakter als doorgaande weg verliest en smaller en groener wordt. 

Het doorgaand verkeer dat nu nog over de Fellenoord rijdt, zal straks gebruik moeten maken van de rondweg. De doorstroming op deze ring rond het centrum moet dan wel verbeterd worden. Daarom zal ook de Berenkuil in de nabije toekomst een ongelijkvloerse kruising worden. 

ED gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Eindhoven