Studenten Fontys Eindhoven winnen prijs met sok die nooit afzakt

VIDEOEINDHOVEN - Kent u dat probleem? Van die sokken die alsmaar blijven afzakken? Vijf Fontys-studenten bedachten een hippe oplossing die prompt werd beloond met een prijs voor jonge ondernemers. 

Afgelopen maandag werd het vijftal, dat vorig jaar het studentenbedrijfje STRAPD oprichtte, verkozen tot Student Company van het jaar in de categorie hbo. Deze landelijke prijs wordt jaarlijks uitgereikt door de stichting Jong Ondernemen. Eind deze maand mogen Harris van Eijk, Jari van den Broek, Steffie van Eemeren, Niels Fickinger en Willem Moeskops ons land vertegenwoordigen tijdens de driedaagse finale van de JA Europe Enterprise Challenge in Oslo. Vijftien startups binden daar met elkaar de strijd aan.  

‘Echt supergaaf’

Het team is apetrots op de landelijke titel, vertelt student Willem Moeskops die de marketing voor zijn rekening neemt. In de finale, maandag in Den Haag, namen de Eindhovenaren het op tegen vier andere studentenbedrijfjes. De jury was vol lof over de stand en de pitch van STRAPD. Moeskops klinkt blij: ,,Dit hadden we niet verwacht. Echt supergaaf.” 

Voor de door hun bedachte sneakersok liet het vijftal zich inspireren door een heel ander kledingstuk: de onderbroek met kleurrijke elastische band met merknaam. ,,Haast iedereen kent het probleem van afzakkende sokken", zegt Moeskops. ,,Vooral tijdens het sporten is dat totaal niet fijn. Je ziet vaak dat mensen met elastiekjes in de weer gaan om hun sokken op te houden. Wij hebben een sok ontwikkeld met elastische band die de functie van dat elastiekje overneemt.” 

Quote

We kochten een onderbroek en een sok en delen daarvan heeft de oma van Harris aan elkaar genaaid

Willem Moeskops , STRAPD

De lage sneakersokken steken net boven de schoenrand uit, waardoor de merknaam net zoals bij boxershorts zichtbaar wordt, vooral in combinatie met een lange broek met opgerolde pijpen: een rage die bekendstaat als flanking.  

Door aandelen uit te geven in de vrienden- en familiekring sprokkelden de studenten een startkapitaal van 1740 euro bij elkaar. Daarmee konden de eerste 450 paar STRAPD sokken worden geproduceerd. Op het product hebben de studenten een modelrecht gerealiseerd en een patentaanvraag ingediend. ,,De allereerste sok is gemaakt door de oma van Harris. We kochten een onderbroek en een sok en delen daarvan heeft zijn oma vervolgens aan elkaar genaaid. Dat zag er al meteen supermooi uit", zegt de jonge marketingmanager.  

In het programma Student Company van de stichting Jong Ondernemen werken jaarlijks zo’n vijfduizend mbo- en hbo-studenten aan de ontwikkeling van hun eigen bedrijf. De jaarlijkse verkiezing vormt de afsluiting van het onderwijsproject. 

Volledig scherm
Het team STRAPD, van links naar rechts: Steffie van Eemeren, Harris van Eijk, Jari van den Broek, Willem Moeskops en Niels Fickinger. © Jean Pierre Reijnen

In samenwerking met indebuurt Eindhoven

Poll

Welke PSV-nieuwkomer maakte tot nu toe de meeste indruk?

Welke PSV-nieuwkomer maakte tot nu toe de meeste indruk?

  • Armindo Bruma (6%)
  • Timo Baumgartl (48%)
  • Olivier Boscagli (2%)
  • Kostas Mitroglou (16%)
  • Ritsu Doan (28%)
9190 stemmen