Volledig scherm
Dennis de Niel (l) en Alex Pap bij de raceauto die ze ombouwen tot de eerste zelfrijdende raceauto in de Benelux. © Fotopersburo van de Meulenhof BV

Studenten uit Eindhoven bouwen zelfrijdende elektrische raceauto

EINDHOVEN - "Dit jaar maken we er twee." Dennis de Niel, teamleider van de huidige lichting van 67 studenten van University Racing Eindhoven (URE), glundert erbij. "Met de kennis van de dertien vorige edities als basis maken we behalve een nieuwe elektrische raceauto ook een zelfrijdend exemplaar. De eerste in de Benelux! Eind dit schooljaar moet hij klaar zijn voor een demonstratie en een jaar later gaan we meedoen aan wedstrijden."

Samen met Alex Pap geeft De Niel uitleg in het gebouw op het universiteitsterrein waar ook de bouwers van de Stella zonneauto en de Storm elektrische motor huizen. "Een zelfrijdende raceauto is even wat anders dan die de laatste vijftien jaar hier zijn gebouwd", zegt Pap. "Op de plek waar normaal de coureur zit, komt een heleboel apparatuur, waaronder een snelle computer. Ook bouwen we motortjes in die zorgen voor het sturen, remmen en gas geven. De lidar, dat is een laser met sensor die met pulsjes zorgt voor afstandmeting, is de belangrijkste voorziening voor het zelf rijden."

"Daarmee kijkt de auto om zich heen", vult De Niel hem aan. "Hij moet autonoom zijn weg vinden op een met pionnen uitgezet parcours, waar de auto eerst langzaam doorheen rijdt. Hij is zelflerend en kan daardoor steeds sneller dezelfde ronde maken. De auto die de meeste rondjes in een bepaalde tijd foutloos aflegt, is de winnende."

Post-it-velletjes

Voor de zelfrijdende raceauto wordt de gewone raceauto van twee jaar geleden als basis gebruikt. De bemande raceauto bouwen de studenten nieuw. Voor de carrosserie van kunststof composiet bouwen ze met veel geduld een houten mal. Maar ook wielophanging, elektromotoren en accu worden zelf ontwikkeld en gebouwd. Tot en met de verplichte energieabsorberende kreukelzone voorin.

De twee laten een enorm planbord zien met honderden post-it-velletjes waarop staat wat wanneer klaar moet zijn. De Niel: "In juli 2018 hebben we de eerste wedstrijd met de bemande raceauto op het TT-circuit in Assen en eind augustus gaan we daarmee naar Spanje. Alle leden van URE kunnen meereizen. De zelfrijdende auto hebben we in februari klaar, maar die kunnen we pas vanaf april voorzien van de zelfrijdende voorzieningen. We hebben in Lommel in België de beschikking over een terrein waar we dan proefdraaien. In 2019 gaan we met deze auto ook meedoen aan wedstrijden."

Partners

De studenten hebben 71 bedrijven en instellingen als partner aan zich gebonden. Bedrijven als Apollo Vredestein, Additive Industries, Bruns, Beele Engineering en Prodrive.

Ze sponsoren de projecten met de benodigde onderdelen en stellen hun kennis ter beschikking. Maar ze gebruiken de bevindingen zelf ook om ervan te leren, zo benadrukken de twee. Ook blijven studenten die eerder hebben meegebouwd aan een raceauto bij de projecten betrokken. "Dat alles bij elkaar maakt de vraag over wat de totale kosten zijn als alles wordt meegeteld onmogelijk te beantwoorden", zegt Pap. "Zeker als we alle uren van de studenten moeten tellen. Want als je eraan begint, dan word je volledig opgeslokt door het project. Voor velen van ons is het bijna verslavend en we besteden ieder vrij uurtje hier."

Het eerste doel van het project is uiteraard dat studenten leren over automotive in de praktijk. In totaal zijn er in de laatste 15 jaar 123 studenten op dit project afgestudeerd, zegt De Niel. "Ik leer hier meer dan in de colleges. Dat komt omdat wat je doet tastbaar is en omdat je alle stappen op een goede manier moet zetten."

In samenwerking met indebuurt Eindhoven