Volledig scherm
De A2/N2 heeft inmiddels een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur, van net na de afslag Eindhoven Airport/Anthony Fokkerweg tot aan de bocht bij knooppunt Batadorp. © Ronald Otter

Stukje minder snel op N2/A2 bij Eindhoven Airport

EINDHOVEN - Op een klein stukje snelweg A2 richting noorden, tussen afslag Eindhoven Airport en knooppunt Batadorp, geldt sinds vorige week een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur waar dat eerst nog 120 is. 

Rijkswaterstaat heeft die beslissing genomen omdat het op het tweeënhalve kilometer lange stuk veel 'wevend' verkeer voorkomt. Aanleiding was de ontdekking dat er voor dit stuk eigenlijk nooit een goed verkeersbesluit is genomen. 

Officieel heette het stuk ook N2, zoals de smallere parallelweg langs de A2 rond Eindhoven ook heet. Maar tussen de afslag en Batadorp is dit gewoon een autosnelweg, met vluchtstroken, dus die heet voortaan ook A2. Daarvoor moesten ook de hectometerbordjes aangepast worden. 

100 km/uur

Tegelijkertijd moest Rijkswaterstaat dan ook een besluit nemen over de snelheid, als die niet de standaard 130 kilometer per uur is. De rijksdienst kiest voor 100 kilometer per uur, al is dat niet nodig voor de eventuele geluidsoverlast, zo blijkt uit onderzoek. Wel is het stukje snelweg een drukke spaghetti van wegen met verkeer dat afbuigt richting Oirschot/Tilburg over de A58 en richting Batadorp/Den Bosch over de A2. 

De wijziging blijft beperkt tot het stuk van 2,5 kilometer net ná afrit 29 richting Eindhoven Airport en vóór de bocht bij Batadorp. Toch is ook de situatie voor die afslag druk en lastig omdat daar verkeer op de N2 met 80 kilometer en op de A2 met 120 kilometer per uur bij elkaar komt en elkaar kruist richting afrit. En ook Batadorp (waar verkeer uit Tilburg erbij komt) en Ekkersweijer (waar verkeer richting Hemond/Eindhoven Centrum en Den Bosch/Amsterdam gescheiden wordt) zijn drukke punten. Toch houden die hun maximumsnelheid van 120. 

Quote

Op de genoemde locaties kan 120 prima volgens ons. Al is dat voor het gevoel van weggebrui­kers misschien anders, de cijfers geven geen aanleiding om hier naar 100 kilometer te gaan.

Firdevs Akkaya

,,Eigenlijk is de norm 130 en eventueel 120 waar dat niet goed is voor natuur, milieu over geluidhinder. Op de genoemde locaties kan 120 prima volgens ons. Al is dat voor het gevoel van weggebruikers misschien anders, de cijfers en de situatie geven geen aanleiding om hier naar 100 kilometer te gaan", laat woordvoerster Firdevs Akkaya van Rijkswaterstaat weten. ,,En drukker is dus niet automatisch onveiliger. Daarnaast blijft het natuurlijk opletten voor verkeersgebruikers."

In samenwerking met indebuurt Eindhoven