Volledig scherm
Actievoerende taxichauffeurs voor het Eindhovense stadhuis op een archieffoto. © Fotopersburo van de Meulenhof bv

Taxichauffeurs uit Eindhoven komen woensdag in actie

EINDHOVEN - Het gemeentebestuur heeft te weinig oog voor de problemen waar de 250 Eindhovense taxichauffeurs mee te kampen hebben. Daarom is er woensdag een - publieksvriendelijke - actie.  

Er wordt onvoldoende rekening gehouden met de belangen van de 250 Eindhovense taxi-chauffeurs. De branche doet volop zijn best om de kwaliteit van het taxivervoer in de stad te verbeteren, en heeft daar de afgelopen jaren ook flink in geïnvesteerd. Maar daar staat vanuit het stadsbestuur nauwelijks iets tegenover. 

,,Er is op het Stationsplein en bij Eindhoven Airport veel te weinig toezicht op snorders en Uber-taxi’s die regels overtreden",  zegt Patrick van de Sande, bestuurder van de Stichting Taxi Eindhoven, die de belangen van de Eindhovense taxichauffeurs vertegenwoordigt. ,,Daarnaast wordt het er verkeerstechnisch bepaald niet beter op voor de taxi-chauffeurs in de Eindhovense binnenstad. We hebben al de ellende gehad op de Vestdijk. Bij het vliegveld is een rommeltje. En de komende jaren wordt het alleen nog maar veel en veel erger.”

In gesprekken met het gemeentebestuur heeft de taxibranche al enkele malen om meer aandacht gevraagd voor deze problemen. ,,Weliswaar leek het er op dat we daar een gewillig oor hadden gevonden voor onze problemen. Maar uiteindelijk kregen we toch nul op het rekest. Het gevolg daarvan is dat de mensen het zat zijn, en nu in actie komen", zegt Van de Sande. 

TTO 

Die actie vindt komende woensdag plaats, en heeft een publieksvriendelijk karakter. De 250 Eindhovense taxi-chauffeurs rijden die dag rond zonder de verplichte TTO-taxibordjes op het dak van hun auto. TTO staat voor toegelaten taxi-onderneming: sinds bijna twee jaar verplicht de gemeente Eindhoven taxichauffeurs zich bij zo'n TTO aan te sluiten. 

Alleen TTO-taxi's mogen op officiële opstapplaatsen staan, zoals bij het station, bij Eindhoven Airport en rond het uitgaansgebied in het centrum. Deelname aan een van de elf Eindhovense TTO kost een chauffeur jaarlijks een bedrag van 750 tot 1000 euro. Elke TTO heeft een afgevaardigde in een Raad van Advies. Die raad ziet toe op handhaving van de regels, en grijpt in als chauffeurs zich daar niet aan houden. 

,,Met deze ontwikkeling laat de branche zien dat er in Eindhoven werk gemaakt wordt van kwaliteitsverbetering van het taxi-vervoer", licht Van de Sande toe. ,,Maar daar moet in de ogen van de chauffeurs ook wel iets tegenover staan van het gemeentebestuur. Met name meer toezicht op die plekken waar snorders en andere illegale taxi;s staan. En niet alleen toezicht, maar ook handhaving: slinger die mensen gewoon op de bon.”

  1. Jess Oberlin uit Eindhoven strijdt voor gelijkheid met spandex pakken en PLASMA
    PREMIUM

    Jess Oberlin uit Eindhoven strijdt voor gelijkheid met spandex pakken en PLASMA

    EINDHOVEN - Waarom wordt iedereen altijd in een genderrol gestopt, waarom zijn mannen en vrouwen niet gelijk, en vooral: waarom moet er anno 2019 nog gediscussieerd worden over de gelijkheid van mensen? Deze vragen houden de Canadese Jess Oberlin (34) uit Eindhoven bezig al sinds ze een klein meisje was. In het piepkleine dorpje Kars in Ottawa, Canada, waar ze als excentriek meisje tegenover de rest van het dorp stond, maar ook nu in Eindhoven. Ze strijdt voor de gelijkheid van gender-identiteiten.

In samenwerking met indebuurt Eindhoven