Volledig scherm
Chauffeur Sjef Wiersma en coördinator Jos van de Loo in de bus van De Witte Raaf © fotopersburo Bert Jansen

Taxidienst De Witte Raaf uit Eindhoven op zoek naar nieuw bloed

EINDHOVEN - Voor veel Eindhovenaren is vrijwillige taxidienst De Witte Raaf van groot belang. Om het vervoer mogelijk te blijven maken voor de 1200 leden die ervan afhankelijk zijn, is nieuwe aanwas van vrijwilligers nodig.

Chauffeur Sjef Wiersma is startklaar voor de eerste rit van zijn middagdienst bij vrijwillige taxidienst De Witte Raaf. De taken zijn duidelijk verdeeld: de chauffeur heeft al zijn aandacht bij de weg en de navigatie. De bijrijder, Jos van de Loo in dit geval, haalt de klant op bij de deur. Ook begeleidt hij deze, soms met rolstoel en al, naar de zitplaats en rekent de ritprijs van 1,80 euro af. Om alle ritjes te kunnen blijven rijden voor haar 1.200 leden, is de Eindhovense busdienst naarstig op zoek naar nieuwe vrijwilligers.

Uitje

De eerste klant van vandaag gaat naar de dagbesteding van GGzE De Boei in de Kruisstraat. De man heeft geen interesse in een gesprek met de verslaggever, maar is wel benieuwd wanneer het verhaal in de krant komt. De Witte Raaf rijdt met vijf busjes rond. Vooral in Eindhoven, maar er zijn drie uitzonderingen: het Annaziekenhuis in Geldrop, het Máxima in Veldhoven en... IKEA in Son. ,,Voor sommigen is dat een uitje, met een ontbijt of een lunch", weet Van de Loo.

De busdienst is in 1987 ontstaan vanuit de Stichting Welzijn Ouderen Eindhoven.  Doel was ouderen mobiel te houden en zo hun sociale contacten te laten onderhouden. Nu, ruim dertig jaar later, betalen de 1.200 leden 15 euro contributie per jaar en kunnen ze per telefoon of e-mail hun ritjes bestellen.

Stichting

Om dat mogelijk te maken, richtte de vereniging een stichting op. Die telt 87 vrijwilligers en vier betaalde parttime krachten. Onder hen is Van de Loo, die als coördinator is gedetacheerd vanuit de gemeente Eindhoven. De vrijwillige chauffeurs, bijrijders, planners en bestuursleden vormen een hechte club, waarvan de meesten twee dagdelen per week actief zijn. Met het risico op overbelasting en meer uitval van vrijwilligers, moet het niet meer zijn dan dat. Sommigen, onder wie chauffeur Wiersma, vervullen meerdere functies bij De Witte Raaf. Hij is ook hoofd busbemanning en inwerkchauffeur, want alle nieuwe vrijwilligers volgen een uitgebreide opleiding. 

Vanuit de Kruisstraat stuurt Wiersma de bus behendig door de smalle en drukke straten van Oud-Woensel op weg naar de Venuslaan. Daar staat mevrouw De Wit al te wachten. Van de Loo helpt haar in de bus, maakt de veiligheidsgordel vast en zet haar rolkoffertje voor haar voeten en rekent weer af. De rit gaat naar 't Bellefort aan de Iepenlaan. ,,Daar heeft mijn oudste dochter een kleurgroep opgericht. Kent u dat? Kleurplaten voor volwassenen, het is erg in! Donderdag is het handwerken, alleen deze week niet, vanwege de vakantie."

Met een vergoeding van 3,50 euro per dagdeel, worden de vrijwilligers er financieel niet rijk van, Maar de voldoening is groot. En er is behoefte aan nieuwe aanwas. Van de Loo: ,,De meesten zijn gepensioneerd en op een gegeven moment worden ze te oud."

In samenwerking met indebuurt Eindhoven