Testen op DDW: E-step nog illegaal in Nederland

VideoEINDHOVEN - In veel Europese steden kom je ze al jaren tegen: de elektrische step. In Nederland is het zover nog niet. De meeste e-steps die je hier nu wel al ziet rondrijden, zijn illegaal. De reden: de strenge toelatingseisen. 

Minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD, Verkeer) wil met aparte toelatings- en verkeersregels voor hippe voertuigen als de e-step komen, het liefst in Europees verband. De elektrische step valt nu nog onder de regels voor de categorie bijzondere bromfietsen, dat is zo ongeveer alles wat geen fiets, brommer, motor, auto of vrachtwagen is. De regels voor die bijzondere categorie zijn na het dramatische ongeval met de Stint in Oss nog flink aangescherpt. Tot frustratie van fabrikanten en importeurs van e-steps, die staan te trappelen om ook de Nederlandse markt te betreden.

Deelgebruik

Een daarvan is bedrijf Dott, dat zaterdag in Eindhoven tijdens de eerste dag van de Dutch Design Week als eerste Nederlandse fabrikant een e-step presenteerde, bedoeld voor deelgebruik. 

Dott is bezig met het ‘homologeren’ van de step, ofwel het proces om aan de toelatingseisen te voldoen, zegt manager Nederland Marijn Berk van Dott.  E-steps van het bedrijf rijden sinds begin dit jaar al op proef in Brussel, Parijs, Lyon en Milaan. Berk hoopt  dat de Nederlandse introductie begin volgend jaar kan plaatsvinden.

Tekst gaat door onder de foto.

Volledig scherm
Ingrid van der Sterren met haar kinderenJet en Joep proberen de e-step. © Arnold Mandemaker

Hobbelig

Mensen die de step uitproberen reageren verdeeld. ,,Ik vond het nogal hobbelig. Ik heb toch liever een fiets", zegt de Limburgse Ingrid van der Sterren.,,Er zitten voor mij nog wel wat haken en ogen aan. Ook wat betreft wetgeving.” Maar haar dochter Jet en zoon Joep vinden de step wel meteen een gaaf ding. 

Helen Klerks uit Eindhoven ziet haar man William diverse rondjes maken. ,,Ik woon zelf vijf minuten lopen van mijn werk, dus ik heb zo'n step niet nodig. Maar William moet vaak in de Randstad zijn. Daar lijkt het mij ideaal.”

Tekst gaat door onder de foto.

Volledig scherm
William en Helen Klerks uit Eindhoven bij de e-steps. © Arnold Mandemaker
Volledig scherm
Marijn Berk (rechts) van e-step producent Dott, geeft uitleg over het gebruik aan Robert uit Eindhoven en zijn vriendin Caroline uit Rotterdam. © Kees Martens FotoMeulenhof

Geen keuze

De NS ziet de step als een welkome uitbreiding van het servicenetwerk, zegt Jacoba van Gastel van ‘We all wheel', een platform voor nieuwe vervoersmiddelen die de NS hierin adviseert. ,,Vier steps nemen net zoveel plaats in als één OV-fiets", is voor haar een belangrijk argument. ,,Maar wij  maken geen keuze voor  de reiziger.” Zij laat daarom op het NS Experience-terrein op Strijp-T verschillende elektrische voertuigen, fietsen, steps en scooters zien. 

De Onderzoeksraad voor Veiligheid concludeerde vorige week dat het groeiend aantal illegale voertuigen - waaronder ook e-steps - ‘niet wenselijk’ is, zeker niet als daar ook niet tegen wordt opgetreden. Minister Van Nieuwenhuizen wil daarom nu ‘niet langer afwachten tot fabrikanten iets aanbieden’, maar zelf gaan aangeven waar deze voertuigen aan moeten voldoen. Het liefst dus in Europees verband, maar omdat dat een langdurig proces is, wil de minister in de tussentijd met branche en deskundigen in gesprek.

Niet goedgekeurd

De vraag of Eindhoven van plan is om met de deelstep te experimenteren, is volgens een gemeentewoordvoerster nu ‘niet relevant’, omdat ze nog niet voor de openbare weg zijn goedgekeurd door de RDW. ,,Dott, of enig andere aanbieder van de deelstep, kan dus ook nog geen officiële aanvraag indienen”, aldus de woordvoerster.

Als de RDW de e-steps in de toekomst wel toestaat, dan gaat Eindhoven ‘graag met een aanbieder in gesprek’. ,,Wij staan zeker open voor de verschillende vormen van emissievrije mobiliteit”, stelt de woordvoerster.

In samenwerking met indebuurt Eindhoven

Poll

Welke PSV-nieuwkomer maakte tot nu toe de meeste indruk?

  • Armindo Bruma (6%)
  • Timo Baumgartl (48%)
  • Olivier Boscagli (2%)
  • Kostas Mitroglou (16%)
  • Ritsu Doan (28%)
9457 stemmen