Illustratie van John Heijink
Volledig scherm
PREMIUM
Illustratie van John Heijink © John Heijink

Toekomst: Eindhoven schiet de lucht in

Groot-Eindhoven 100 jaarEINDHOVEN - Praat met toekomstdenkers Winy Maas en John Heijink, en je wordt overstroomd met futuristische plannen voor Eindhoven, van vliegende bussen tot transparante gebouwen. Maar waar ontmoeten Eindhovenaren elkaar over honderd jaar?

Een Kempisch stadje met nog geen zevenduizend inwoners. Dat was Eindhoven voor de annexatie van de vijf omliggende gemeenten in 1920. Op 1 januari is het precies honderd jaar geleden dat Gestel, Stratum, Strijp, Tongelre en Woensel bij Eindhoven kwamen. Van harte ging dat allerminst, maar voortgestuwd door de opkomst van Philips was er geen houden meer aan. 

Het ED staat stil bij de eeuweling en hoe de stadsdelen met hun eigen identiteit een plek kregen in Groot Eindhoven. Ook blikken we vooruit: hoe maakt de stad zich op voor de komende honderd jaar?

Vliegende auto’s, futuristische gebouwen en een straatbeeld gedomineerd door robots. Vraag mensen naar het Eindhoven van over honderd jaar en ze zullen vaak een science fiction-achtige wereld schetsen.

Je hoeft maar honderd jaar terug te kijken om te zien hoeveel er in een eeuw kan veranderen. De grachten stroomden in Eindhoven op plekken waar nu auto’s over de Keizersgracht en de Vestdijk rijden. Wie had destijds kunnen vermoeden dat de stad anno nu meer dan 230.000 inwoners heeft? Hoeveel zullen dat er zijn als we de teller honderd jaar vooruit zetten? Een half miljoen, een miljoen, misschien wel drie miljoen?

Een jaar of tien vooruitkijken is al best ingewikkeld, laat staan voorspellen hoe Eindhoven er over een eeuw uitziet. Het Eindhovens Dagblad deed een poging en ging in gesprek met mensen die zich bezighouden met het ontwerpen van de toekomst.

In samenwerking met indebuurt Eindhoven