Volledig scherm
Grote drukte tijdens Glow - zoals hier bij de Fatih moskee - maakt het lastig om de objecten goed te bekijken. © Van de Meulenhof

Twaalfde editie Glow Eindhoven is goed, maar kan beter

BESCHOUWINGEINDHOVEN - De twaalfde editie van Glow is goed, maar het kan beter. Meerdere routes, verspreid over de stad, met meer ruimte voor bijzondere projecten, liefst gekoppeld aan andere kunstvormen.

Wie al wat Glow-jaren meeloopt, denkt met warmte terug aan de kunstig uitgelichte ‘huilende’ wilgen in het Anne Frankplantsoen, de subtiel belichte glas-in-loodramen in het Catharinastraatje of misschien wel de imponerende vuur-tornado in het Stadswandelpark.

Loop je door de huidige editie van het Eindhovense lichtfestival, dan dienen die herinneringen als ijkpunt; is deze aflevering beter, of misschien toch wat minder? Die ijkpunten zijn voor iedereen anders, ofschoon het gros van de bezoekers Glow wel associeert met ‘groots met een harde paukenslag’. Enorme projecties of videomapping op het stadhuis, de Catharinakerk, Admirant of het (voormalige) NRE-gebouw aan de Kanaalstraat; die leverden steevast ohh…’s en ahh…’s op, en zijn zo medebepalend voor het succes.

Uitdijende publiek 

Die grootschalige projecten zijn ook letterlijk goed waar te nemen door het almaar uitdijende publiek. Gegroeid van 45.000 naar meer dan 700.000 bezoekers vorig jaar, houdt in dat je als lichtkunstenaar flink in de bus moet blazen om überhaupt nog zichtbaar te zijn. Nadeel is dat dergelijke projecten snel op elkaar gaan lijken en dat bruikbare (flinke) gebouwen in de binnenstad ook niet eindeloos op te lepelen zijn: ‘Heb ik al eens gezien’, ligt dan op de loer.

Kleinschalige of subtiele projecten leggen het af in de toegenomen drukte. Zoals bijvoorbeeld het project ‘Sonos Ignitia’ in het Victoriapark. Dat werk, met zijn op muziek bewegende vuren, vraagt (smeekt, beter) om een besloten omgeving. En daar is nu geen sprake van, want rond de hekken verdringen zich honderden bezoekers, fotograferend, krijsend, etend, pratend en drinkend. De soundscape is amper te horen en de vlammen verdwalen in de avond. Weg kunstwerk… Zeker dit soort intieme objecten verdient een omgeving waar recht wordt gedaan aan het werk en de bezoeker daardoor in staat wordt gesteld het aandachtig te bekijken.

Winst

Dat kan door meerdere plekken te maken in de stad waar je verschillende elementen van Glow laat zien. Ja, zoiets als Glow en Glow-Next, maar liever met nóg een route erbij, misschien zelfs wel twee. Op die manier spreid je de drukte en komen kunstwerken (dus) beter tot hun recht, wat in alle opzichten alleen maar winst betekent. Natuurlijk kost dat meer kruim, zeker op het gebied van crowdmanagement en logistiek, maar op termijn wordt hiermee het voortbestaan van Glow gewaarborgd. 

Die wat rustiger omgevingen zorgen er ook voor dat bepaalde delen van de routes ingezet kunnen worden voor andere disciplines. Dit jaar werd onder meer al de muziek van Marc van Abbe gekoppeld aan digitale sculpturen van Andreas Nicolas Fischer en zong mezzo-sopraan Lotte Bovi in de Piazza. En wie herinnert zich niet de bijzondere dansvoorstellingen van United C, enkele jaren terug in een loods op de Fuutlaan? Met dit soort versmeltingen onderscheidt Glow zich van andere lichtfestivals en blijft het ook voor de steeds terugkerende bezoeker spannend. Elk jaar weer.

Glow 2017, in het centrum van Eindhoven, is zaterdag nog te bezoeken van 18.30 tot 24.00 uur.

In samenwerking met indebuurt Eindhoven

poll

Eindhoven Airport heeft een treinstation nodig.

Eindhoven Airport heeft een treinstation nodig.

  • Eens (86%)
  • Oneens (14%)
7963 stemmen