Volledig scherm
PREMIUM
© Jean Pierre Reijnen

Uitgelekt onderzoek: 'Vliegtaks vermindert uitstoot'

PollEINDHOVEN - Het invoeren van een vliegtaks en het heffen van accijns op kerosine brengt geen grote schade toe aan de economie of werkgelegenheid, maar heeft wél positieve gevolgen voor het milieu en de leefbaarheid rond vliegvelden.

Dat staat in een uitgelekt onderzoek van de Europese Commissie, waarop de Europese Federatie voor Transport en Milieu beslag heeft weten te leggen. Door het vliegen te belasten, nemen de aantallen passagiers af, waardoor ook de uitstoot van CO2 én de geluidsoverlast vermindert.

Poll

Een vliegtaks van 7,50 euro per ticket is veel te weinig

  • Eens (53%)
  • Oneens (47%)
3532 stemmen

Het kabinet wil in 2021 een vliegtaks van 7,50 euro per ticket invoeren. Die maatregel zorgt volgens de onderzoekers voor een afname van het aantal reizigers met 4 procent en vermindering van de uitstoot aan CO2 van 500.000 ton. Nederland is een van de zeventien landen in de EU zonder tickettaks. Landen die wel zo'n heffing kennen - van 15 euro of meer - zijn Duitsland, Groot-Brittannië, Italië, Noorwegen en Frankrijk.

In samenwerking met indebuurt Eindhoven