EINDHOVEN - Muziekgebouw Eindhoven in de Heuvelgalerie (archieffoto)
Volledig scherm
EINDHOVEN - Muziekgebouw Eindhoven in de Heuvelgalerie (archieffoto) © Jean Pierre Reijnen

Vioolsolist en orkest spelen Russische muziek met aandacht

RecensieEINDHOVEN - Het vioolconcert van Tsjaikofsky is een van die romantisch toppers die ik toch minstens elke twee jaar wel wil horen. 

Bij het beluisteren van zo’n stuk zit ik te wachten op die ogenblikken die mij het meest na aan het hart liggen. En worden die mooi gespeeld, dan levert dat een gevoel van dankbaarheid op.

Deze uitvoering met violist Nemanja Raduloviç in de hoofdrol mondde uit in één groot moment van erkentelijkheid. In tegenstelling tot de menselijke stem is de viool een middel, voor deze Servisch-Franse violist had zijn instrument de onmiddellijkheid van ademhalen. Wat een eenheid, wat een innigheid, wat een warmte en tederheid ademde zijn spel. Aandacht was het sleutelwoord. Voor elke noot, voor elke zin, voor alle bewogenheid, speelsheid en levendigheid die Tsjaikofsky in zijn werk legde. Raduloviç kreeg van het orkest alle ruimte.

Wie: Russisch Staats Symfonieorkest o.l.v. Andrey Boreyko met violist Nemanja Raduloviç. 
Waar: Gehoord in Muziekgebouw Eindhoven
Wanneer: op donderdag 20 februari 2020

Mooi was het samenspel tussen hem en de soloblazers, de toegenegenheid en de behoedzaamheid over en weer. Andrey Boreyko hield met nauwgezette aanwijzingen de klank van het orkest binnen de perken, zodat geen zuchtje van de vioolsolo verloren ging. Ook ‘Het betoverende meer’ en ‘Kikimora’ van Ljadov en de derde ‘Vuurvogelsuite’ van Stravinsky klonken heerlijk.

Uiterst plezierig

Beschaafd, kleurrijk en uiterst plezierig voerde dit Russische orkest de Hollandse luisteraar mee naar sprookjesachtige gebieden waar sfeer en fantasie een grote rol spelen. Compliment voor Boreyko, die de verbeelding met strakke, korte slag tegen zichzelf in bescherming nam.

In samenwerking met indebuurt Eindhoven