Waarom rijdt die zonne-auto eigenlijk nog niet op de snelweg?

VIDEOEINDHOVEN – 1500 kilometer op één enkele accu. Twee jaar geleden brak Solar Team Eindhoven al het record tijdens de World Solar Challenge. En toch rijdt er nog geen enkele auto met zonne-energie op de weg. Waarom is dat? Volgens hoogleraar automotive technologie Maarten Steinbuch heeft dat voor een groot deel met geld te maken. 

Volledig scherm
Stella Vie, de 3e familie zonnewagen van Solar Team Eindhoven (studententeam van de Technische Universiteit Eindhoven) tijdens testritten op een racebaan in Australie ter verdediging van hun eerste plek van de Bridgestone World Solar Challenge - Cruiser klasse. © TU Eindhoven / Bart van Overbeeke //

,,Het ontwikkelen van zo’n auto kost heel veel geld. Dan praat je niet over 1 miljoen, ook niet over 100 miljoen maar over duizend miljoen euro. En de bestaande auto-industrie heeft natuurlijk al een hele eigen ontwerpcyclus waarbij het erg moeilijk is om helemaal over te gaan op een nieuw concept.”

Gelooft u wel in de auto met een eigen zonne-cel op het dak als motor?

Ik denk zeker dat we zonnecellen op daken van auto’s vaker gaan zien. Maar ik zie het niet als dé toekomst. De infrastructuur voor elektrische auto’s is in Nederland zo goed dat het niet zoveel uitmaakt of je die zonne-cel nu op het dak van je huis hebt liggen of op het dak van je auto. Je hebt in Nederland altijd voldoende laadmogelijkheden.

Je hebt toch wat meer ontwerp vrijheid als je geen zonne-cel op het dak hoeft te hebben.

Ik geloof zeker dat een stukje van de markt het heel leuk vindt, omdat je gewoon autonoom bent met je auto. Maar ik denk met name dat de grote toepassing zit in al die landen waar heel veel zon schijnt en nog weinig infrastructuur is. Want daar geeft die zonne-cel extensie echt een veel groter bereik. En als je geen haast hebt en je wacht een tijdje dan kun je alsnog weer verder rijden. Voor die landen zou het wel eens een echte game-changer kunnen zijn.

Hoe denkt u dat de snelweg van 2030 eruit zal zien? Zitten daar ook zonne-auto’s tussen?

Ik ben ervan overtuigd dat er heel veel meer elektrische auto’s zullen zijn. En daar zijn hopelijk ook een aantal zonne-auto’s bij, maar ik verwacht niet in Nederland dat het er heel veel zullen zijn. Maar ik hoop wel op een zeker percentage.

Hoe belangrijk is een wedstrijd als de World Solar Challenge?

Zo’n wedstrijd draagt er in belangrijke mate aan bij om het grote publiek bewust te maken van het feit dat we bezig zijn met een transitie naar duurzame energie . En dat mobiliteit daar een onderdeel van is.

Maar er gebeuren op technologisch vlak ook zeer interessante dingen. De oudere generatie of bedrijven zeggen vaak: dat kan niet. Is wel leuk als je met 1 persoon wil reizen. Maar onze stella studenten laten zien dat het kan. En misschien is die auto nog niet honderd procent klaar om op de openbare weg te gaan rijden, met alle kreukelzones erbij. Maar ze laten zien dat er stap naar de toekomst mogelijk is. Desruptief denken. Die iedereen aan het denken zet. En voor de studenten zelf is het een ervaring die je van je leven niet vergeet. 

ED-verslaggever Jelle Krekels is in Australië om het Eindhovense Solarteam daar te volgen. Hij maakt ook podcasts over de World Solar Challenge. Beluister hier het eerste deel:

Volledig scherm
Volgens hoogleraar autotechniek Maarten Steinbuch houden klassieke fabrikanten de omschakeling naar elektrisch liever nog even af. © Bart van Overbeeke/HH

In samenwerking met indebuurt Eindhoven