Volledig scherm
Lancering We Are Public in het Van Abbe. © Diewke van den Heuvel

We Are Public: 'culturele revolutie' in Brabant?

BRABANT - Voor 15 euro per maand onbeperkt naar theater, film of concert. Na de Randstad moet ‘We Are Public’ ook Brabant veroveren. De kip met de gouden eieren voor leeglopende zalen?

Tientallen culturele instellingen in Brabant verbinden zich vanaf 1 april aan We Are Public. De Brabantse afdeling van het non-profit-cultuurplatform werd donderdagmiddag gelanceerd in het Van Abbe in Eindhoven. Enkele eerste leden die zich hier inschreven waren kok en cultuurman André Amaro en theatermaker en tv-presentator Lucas De Man.

Simpel idee
Het idee is simpel: cultuurliefhebbers betalen 15 euro per maand voor een pas. In ruil kun je ‘gratis’ naar minimaal 75 voorstellingen in de regio.

De We Are Public-pas bewees zich al in Amsterdam en Den Haag, waar 4700 mensen lid zijn. Per 1 juni moeten daar de vijf grote steden van Brabant bijkomen: Den Bosch, Breda, Eindhoven, Helmond en Tilburg. Instellingen die al meedoen: Parktheater, Effenaar, TAC, De Pont, Speelhuis, Muziekgebouw, 013, STRP, Chassé Theater, De NWE Vorst, Natlab, Van Abbemuseum, Museum Helmond, Cacaofabriek en Verkadefabriek.

Zo ver is het officieel nog niet: 2000 ‘cultuuroptimisten’ moeten zich voor 15 mei inschrijven, dan pas is het project rendabel. ,,Moet zeker lukken”, zegt cultureel ondernemer Bas Morsch uit Amsterdam, samen met Leon Caren initiatiefnemer. ,,Brabant heeft meer dan genoeg potentieel.”

Culturele revolutie
In Den Haag en Amsterdam genereerde WAP met zo’n 70 duizend cultuurbezoeken al een kleine culturele revolutie. De oplossing voor zalen die kampen met weinig bezoekers? ,,Een nieuw publiek aanboren is enerzijds ons doel, anderzijds creëren we een nieuwe geldstroom voor de sector.”
Een groot deel van het lidmaatschapsgeld wordt uitgekeerd aan de culturele partners: makers en zalen. De verdeling wordt bepaald door het aantal bezoeken van WAP-leden en de geboden korting. Sinds 2014 keerde WAP meer dan een half miljoen uit aan instellingen en makers.

Keurmerk
We Are Public is 'geen dumpplek' voor slechtlopende voorstellingen, aldus Morsch. ,,Integendeel. We hebben een redactieteam van 20 deskundigen die een selectie maken. Die geven er juist een kwaliteitskeurmerk aan. Er is zoveel aanbod dat het voor bezoekers vaak lastig kiezen is. Iemand die wel ’s een keer naar ballet zou willen, maar niet weet waar hij heen moet, daarvoor maken wij de keuze.”

We Are Public Brabant houdt kantoor in TAC.

Programma en inschrijven: wearepublic.nl/brabant

In samenwerking met indebuurt Eindhoven

Poll

Welke PSV-nieuwkomer maakte tot nu toe de meeste indruk?

  • Armindo Bruma (6%)
  • Timo Baumgartl (48%)
  • Olivier Boscagli (2%)
  • Kostas Mitroglou (16%)
  • Ritsu Doan (28%)
9457 stemmen