Volledig scherm
Affiches voor de politieke partijen in Eindhoven. © Fotopersburo van de Meulenhof BV

Wel/geen groei van Eindhoven Airport?

EINDHOVEN - Bij de ene partij is het een A4'tje (50Plus), bij de andere een algemeen verhaal (DENK), of een epistel van liefst 39 pagina's (CU). De Eindhovense verkiezingsprogramma's gaan over vanalles, van Vestdijk tot hondenpoep. Maar wat wil D66 met de groei van Airport?

Het staat er echt, in het verkiezingsprogramma van D66: Eindhoven Airport krijgt de ruimte om te groeien. Weliswaar moet die groei gepaard gaan met 'leefbaarheidsafspraken'. Maar toch, het staat er, zwart op wit. En dat is heel wat anders dan wat de lijsttrekker van D66, Mary-Ann Schreurs, afgelopen week als wethouder zei tijdens een debat met de Eindhovense gemeenteraad over de toekomst van de luchthaven.

In dat debat ging het over de vier groeiscenario's voor Eindhoven Airport die momenteel onderzocht worden, variërend van geen groei van de huidige 43.000 vluchten tot een groei naar 100.000 vliegbewegingen per jaar. Tijdens dat debat zei Schreurs dat 'het nulscenario het belangrijkste' is: ,,Vanuit het college is er op dit moment geen enkele concrete vraag voor groei van de luchthaven."

Groei of geen groei?

In het college van B en W is Schreurs verantwoordelijk voor het overleg met het kabinet en het provinciebestuur over de groei van Eindhoven Airport. Haar collega-wethouder en partijgenoot bij D66 Wilbert Seuren is namens het gemeentebestuur lid van de aandeelhoudersvergadering van Airport. Eindhoven heeft 24,5 procent van de aandelen in handen.

Wat wil D66 nu? Groei of geen groei? En wil D66 iets anders dan het college? Of zegt D66 in het college iets anders dan wat de partij echt vindt? Of zeggen de D66-wethouders in het openbaar iets anders dan ze eigenlijk vinden? Het is, kortom, nogal verwarrend allemaal. Zeker voor de Eindhovense kiezers die tegen groei zijn van Eindhoven Airport vanwege de geluidsoverlast van het vliegverkeer en de milieuvervuiling.

Die kiezers lijken beter uit te zijn bij PvdA, GroenLinks, SP, CDA en BBL. Zij roepen in hun verkiezingsprogramma's de groei een halt toe. De PvdA stelt: geen groei, mits er minder overlast veroorzaakt wordt. De SP: geen verdere groei. GroenLinks: geen toename van de hinder. Het CDA: schonere en stillere vliegtoestellen. BBL: tegen verdere groei.

Voorstanders

Voorstanders van meer vluchten van en naar Airport moeten het hebben van de VVD. Het standpunt van de liberalen is helder: de groei van de luchthaven mag niet beperkt worden. De VVD noemt Airport vanwege het belang van het vestigingsklimaat in Brainport 'bepalend voor de verdere economische groei van deze regio', staat in het verkiezingsprogramma.

Over de waarde van die programma's: er staat niet alles in. Soms worden er in deze verkiezingstijd ook gewoon wat proefballonnen opgelaten. Zo zei Schreurs onlangs als D66-lijsttrekker tijdens een discussieavond dat ze een stadsmuseum in het Evoluon wil. In het verkiezingsprogramma van D66 is daar niets over terug te vinden. Wel schrijft de partij dat het Eindhovenmuseum, het Regionaal Historisch Centrum, Eindhoven in Beeld, het DAF-museum, het Philips-museum en andere moeten worden gestimuleerd om 'samen op te trekken om de Eindhovense cultuurhistorie te conserveren en te tonen'.

Nog een proefballon, wel in het D66-programma: het treinspoor tussen station Strijp-S en de Berenkuil moet verdiept worden aangelegd, waardoor een open verbinding ontstaat tussen Strijp-S, de TU/e en andere delen van de stad. De ruimte die vrijkomt moet een langwerpig, groen park worden. Kosten? Onbekend. Het realiteitsgehalte? Twijfelachtig, behalve als het idee bestempeld wordt als een fraai vergezicht, iets voor in de verre toekomst. Zo'n mooie proefballon staat er ook in het programma van de Lijst Pim Fortuyn. Deze partij wil een tunnel onder het centrum, van de Vestdijk tot aan de Fellenoord. Ook hiervoor geldt: kosten onduidelijk, haalbaarheidsgehalte onduidelijk.

Paradepaardjes

In geen enkel van de zestien verkiezingsprogramma is ook maar een woord terug te vinden over een van de paradepaardjes van de huidige coalitie, de bouw van een nieuwe afvalverwerkingsinstallatie van 85 miljoen euro. De weerstand tegen dit peperdure plan is in de gemeenteraad de afgelopen tijd alleen maar gegroeid - D66 uitgezonderd. De vraag is dan ook of het plan de coalitie-onderhandelingen wel zal overleven, als het überhaupt nog wel op tafel komt.

Wat tijdens die coalitieonderhandeling zonder twijfel een heet hangijzer wordt is de afsluiting van de Vestdijk. VVD en CDA winden er geen doekjes om. Als zij het voor het zeggen krijgen na de verkiezingen, maken ze die afsluiting onmiddellijk ongedaan. En als Leefbaar Eindhoven het voor het zeggen krijgt, wordt de hondenbelasting afgeschaft. De partij beschouwt die belasting als een 'melkkoe', overbodig omdat iedereen tegenwoordig de poep van zijn hond zelf al op moet ruimen.

ED gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement
  1. Indringende, fijne en slimme verhalen op Graduation ‘19
    PREMIUM

    Indringen­de, fijne en slimme verhalen op Graduation ‘19

    Als het inderdaad klopt dat de net-afgegestuurden van Design Academy Eindhoven ons een blik gunnen op de toekomst, dan ziet die er tamelijk gecompliceerd uit. Want de geslaagden van designopleiding tonen een wereld die agressief is, amper te doorgronden en ons overdondert met informatie. De designers in spé proberen – ieder op geheel eigen wijze – ons door dat woud te loodsen. Of ons simpelweg een spiegel voor te houden. Of door één element van die gecompliceerde omgeving te isoleren en daarmee behapbaar te maken.

In samenwerking met indebuurt Eindhoven

Poll

Welke PSV-nieuwkomer maakte tot nu toe de meeste indruk?

Welke PSV-nieuwkomer maakte tot nu toe de meeste indruk?

  • Armindo Bruma (6%)
  • Timo Baumgartl (49%)
  • Olivier Boscagli (1%)
  • Kostas Mitroglou (16%)
  • Ritsu Doan (28%)
8859 stemmen