Wethouder pareert kritiek op servicebureau, ‘een systeem is nooit waterdicht’
EINDHOVEN - Medewerkers van welzijnsorganisatie WIJeindhoven weten prima welke zorg Eindhovenaren nodig hebben en een extra controle door het in 2019 bedachte servicebureau van de gemeente is inmiddels overbodig. Dat vinden de Eindhovense fracties D66 en ChristenUnie. Hun pleidooi kan echter niet rekenen op veel steun.
Vijf jaar geleden ging de gemeente door een financiële en organisatorische crisis van jewelste. Vooral op het sociaal domein liepen de tekorten op tot tientallen miljoenen. Er werd teveel betaald voor zorg en het toezicht op de zorgaanbieders schoot tekort, zo werd er geconstateerd. Er volgde een serie van maatregelen om het tij te keren.
Budgetplafonds
Er kwamen budgetplafonds, zorgaanbieders kregen lagere tarieven en er werd afscheid genomen van aanbieders die teveel winst maakten. Begin 2019 werd ook het servicebureau opgericht dat voortaan verantwoordelijk werd voor het afgeven van de zorgindicaties. Tot die tijd deden medewerkers (generalisten) van WIJeindhoven dat zelf. Dat was volgens de gemeente niet alleen onwenselijk maar klopte juridisch ook niet.
Het servicebureau kampte met flinke opstartproblemen maar wist de wachtlijsten voor indicaties uiteindelijk wel weg te werken. Deze week kwam de gemeente met een jubelende presentatie over de goede samenwerking tussen het servicebureau en WIJeindhoven.
Lang wachten op zorg
Volgens Betty van Geel van D66 valt daar nog wel wat op af te dingen. Ze wijst erop dat het servicebureau in 95 procent van de gevallen de zorg indiceert die de medewerkers van WIJeindhoven ook voorstellen maar dat de zorgbehoevende door de check wel vier weken langer moet wachten op zorg. ,,Erg veel bureaucratie voor een foutmarge van vijf procent”, aldus Van Geel. Dat de tekorten van vijf jaar geleden zijn weggewerkt komt volgens Van Geel door de budgetplafonds, lagere tarieven en het ophogen van het budget. ,,De rol van het servicebureau hierbij is ons niet duidelijk.”
Ook Bouko Kroon van ChristenUnie vond de presentatie over het servicebureau wel erg rooskleurig. Hij verwees naar een ingezonden brief van een anonieme Eindhovenaar die zeer kritisch is op de werkwijze van het servicebureau. ,,Mensen wachten weken op zorg omdat de gemeente dubbel werk doet.”
Kort door de bocht
Veel andere fracties vonden het allemaal wat kort door de bocht. Volgens Christo Weijs van het CDA is er nou eenmaal een systeem nodig om mensen van de juiste zorg te voorzien. Dat het servicebureau werd weggezet als controleloket, ging hem ook te ver. ,,Ze doen veel meer zoals het matchen met de juiste zorgverlener. Dat is een vak apart.” Saskia Lammers van GroenLinks miste een alternatief. ,,Gaan we weer een nieuwe organisatie optuigen met alle kosten en opstartproblemen die daar bij horen?”
Ook wethouder Renate Richters (zorg) ziet niks in het opheffen van het servicebureau. ,,Het is een wezenlijk onderdeel van onze nieuwe werkwijze en neemt veel werk uit handen van WIJeindhoven.” Het proces en de wachtlijsten blijft volgens Richters een aandachtspunt. Niet voor niets gaan we bijvoorbeeld rond Wmo-zorg werken met een kleinere groep zorgaanbieders. Schrijnende gevallen zoals in de door Kroon genoemde ingezonden brief betreurt ook Richters. ,,Maar systemen zijn nooit honderd procent waterdicht. Bij tien procent van de zorgvragen is maatwerk nodig.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Stakende buschauffeurs in Eindhoven vinden hun werk superleuk, ‘maar je kunt ’s avonds niet eens fatsoenlijk eten’
EINDHOVEN - ,,Ik was sneller op de fiets geweest”, zegt mevrouw Deckers uit Eindhoven. Ze wilde zaterdagochtend vanuit Strijp met de bus naar haar dochter in Tongelre, maar strandde op het station. Ze wist niets van een busstaking. -
PREMIUM
Ook tweede verdachte in misbruikzaak oppaskinderen heeft spijt: het had nooit mogen gebeuren
DEN BOSCH - Tijdens de derde pro-forma zitting tegen de oppas die er van verdacht wordt zeven kinderen seksueel misbruikt te hebben, kwamen voor de Bossche rechtbank nieuwe feiten naar boven. Zo zou de mannelijke verdachte telefonisch aanwijzingen hebben gegeven voor het misbruik door de vrouw. -
De nare bijsmaak van de term Human Resources: ‘Mensen zijn geen productiemiddelen’
Psycholoog Thijs Launspach is stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: Human Resources -
Basketbalster Marieke van Beurden droomt van eredivisie met Almonte: ‘Niet veel meegekregen van veranderingen’
Nog één wedstrijd en het seizoen van de basketbalsters van Almonte is klaar. Geen prijzen voor Marieke van Beurden (18) en haar ploeggenoten in de promotiedivisie, wel een gerenoveerde selectie en toekomstplannen. De eredivisie is een droomdoel. -
Benzine in Duitsland vanaf volgende week 50 cent per liter goedkoper dan in Nederland
Duitsland voert op 1 juni een accijnsverlaging door, waardoor een liter Euro 95 dan 1,72 euro kost. Dat is bijna vijftig cent minder dan in Nederland. Ten opzichte van de Nederlandse adviesprijs bedraagt het verschil zelfs meer dan 60 cent.
-
PREMIUM
Eindhoven houdt vast aan budgetplafonds zorg; Wethouder blijft kritiek rijksinspecties op cliëntenstops afwijzen
EINDHOVEN - De Eindhovense wethouder Renate Richters negeert de kritiek van de rijksinspecties op haar budgetplafonds voor zorgaanbieders. Dat blijkt uit het ‘verbeterplan’ dat ze bij de rijksinspecties indient. -
PREMIUMNIEUWE TRAINER
Adil Ramzi wil verantwoordelijkheid nemen en is blij dat PSV hem die kans geeft: ‘Dit betekent heel veel voor me’
Adil Ramzi (44) gaat bij PSV de oudste talenten helpen om tactisch, technisch, fysiek en mentaal te groeien. Hij mag als Jong PSV-coach een team gaan bouwen in de Keuken Kampioen Divisie. -
PREMIUMGeld & Geluk
Ron en Yvonne wonen in Sri Lanka: ‘We houden van luxe, maar vinden snel iets duur’
In deze rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. Ron en Yvonne hebben Sri Lanka even verruild voor Nederland. ‘Verbazend hoe ontevreden mensen hier kunnen zijn, terwijl ze zoveel keuzes hebben.’
In samenwerking met indebuurt Eindhoven