Volledig scherm
Truckers mogen niet meer het hele weekend in hun vrachtwagencabine bivakkeren. Jurgen Urlich uit Duitsland staat met zijn truck op parkeerplaats Oeienbosch langs de A67 bij Lierop. © Fotopersburo van de Meulenhof bv

'Wie bewaakt mijn truck als ik in een hotel slaap?'

EINDHOVEN - Drie mannen van middelbare leeftijd zitten aan een picknicktafel op parkeerplaats Oeijenbraak in Lierop. Ze spreken alleen Hongaars en Russisch, is het enige wat ze duidelijk kunnen maken. En dat in het pannetje dat naast hen op een komfoor staat te pruttelen goulash zit en dat ze daar trek in hebben. 

Dus doorvragen over de boete van 1500 euro die ze straks riskeren als ze de verplichte weekeinden rust bivakkerend in de cabines van hun vrachtauto doorbrengen, heeft weinig zin. Het is een Europees verbod dat uitbuiting van oost-Europese chauffeurs moet tegengaan. Buiten Nederland wordt hier al langer tegen opgetreden, maar vanaf komende donderdag 1 februari gaat de inspectiedienst ook in Nederland controles uitvoeren. 

In het laatste weekeinde dat nog geen boetes oplevert, zijn er her en der in de regio nog genoeg kamperende truckers te vinden langs de snelwegen. Bij parkeerplaats Oeienbosch in Veldhoven staat Sonerik Adrian-Florin uit Roemenië met zijn truck. Hij wil graag praten, want zit nog vol van de geboorte van zijn zoontje Nicolas in november. „Gelukkig was ik bij de geboorte en in december thuis, maar nu ben ik alweer vier weken onderweg. Pas over twee weken ben ik weer thuis en ik mis mijn kindje, ook al zie ik hem dagelijks op whatsapp-filmpjes.”

'Bang om truck alleen te laten'

Adrian-Florin is in totaal zes weken onderweg en dat is vanwege de baby. „Daarvoor was ik wel tot acht maanden onderweg, altijd slapen in de cabine. Sinds het Europese verbod slapen we tijdens het verplichte weekend rust één nacht in de cabine, want dat mag wel, en één nacht in een hotel. Dus nu wandel ik met mijn rugzak naar het Lighthotel in Veldhoven. Liever was ik in de cabine gebleven want ik slaap hier prima en ben bang om mijn truck alleen te laten.”

Die bewaking is een groot probleem, zegt een Litouwse chauffeur op parkeerplaats 't Goor nabij de Belgische grens. Hij is er met een truck van Hoptrans en had nog niet van het verbod gehoord. Als hij de folder in zijn eigen taal leest is hij verbaasd. „Maar wie zorgt er dan voor dat mijn lading en de spullen in mijn cabine niet weg zijn als ik terug kom? Ze stelen de diesel uit de tank. Dit kan alleen maar met streng bewaakte parkeerplaatsen.”

Kleindochter

De chauffeur oogt vermoeid, maar is blij dat hij deze dag wordt afgelost. „Er komt zo een bus vanuit Litouwen met 8 verse chauffeurs die acht van ons gaan aflossen. Wij wachten allemaal op een parkeerplaats ergens hier in de buurt. Voor een man van 61 is zes weken in een truck leven best zwaar. Ook al slaap je er goed, zet je er koffie en kook je je kostje. Voor jonge chauffeurs is het een prima leven, maar ik heb sinds kort een kleindochter en ben iedere keer blijer als ik weer naar huis kan.”

Volledig scherm
© René Manders/fotomeulenhof
ED gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement
  1. Wereldboom in ’t Wasven: Hart van hout voor Gevlekte Zuiderling
    PREMIUM

    Wereldboom in ’t Wasven: Hart van hout voor Gevlekte Zuiderling

    Gisteren kwamen in ’t Wasven natuur en cultuur samen tijdens Fête de la Nature: Alfred van Kempen, bestuursvoorzitter Groendomein Wasven en Sandra van Gerwen, projectleider CKE hadden voor de tweede maal de handen ineen geslagen om dit festival te organiseren. Het thema dit jaar was bomen, en niet zonder reden: precies tien jaar geleden werd een majestueuze plataan in ’t Wasven als eerste Wereldboom in Nederland ingewijd. De boom, met de naam de Gevlekte Zuiderling, is rond 1760 geplant.

In samenwerking met indebuurt Eindhoven