FIFA 20 is een van de games die tijdens de coronacrisis een mijlpaal heeft behaald: 25 miljoen unieke spelers speelden het spel in het eerste kwartaal van 2020.
Volledig scherm
FIFA 20 is een van de games die tijdens de coronacrisis een mijlpaal heeft behaald: 25 miljoen unieke spelers speelden het spel in het eerste kwartaal van 2020. © AFP

Thuisblijvers coronacrisis helpen game-ontwikkelaars EA en Activision Blizzard aan fikse winst

Waar een hoop bedrijven in de problemen komen tijdens de coronacrisis, boeren game-ontwikkelaars Electronic Arts (EA) en Activision Blizzard juist erg goed. De cijfers van beide bedrijven zijn beter dan verwacht én beter dan vorig jaar.

Als gevolg van de coronacrisis blijven veel mensen thuis en neemt het aantal (online) gamers toe. Dat is ook te zien aan de cijfers in het eerste kwartaal bij een aantal ontwikkelaars. EA, dat onder andere Apex Legends, FIFA en The Sims in populariteit zag groeien de afgelopen tijd, noteerde een winst van ruim 385 miljoen euro, ten opzichte van de 193 miljoen euro in hetzelfde kwartaal van 2019.  

Vooral de populariteit van het voetbalspel FIFA 20 is gigantisch. Tijdens de coronacrisis speelden 25 miljoen unieke spelers het spel, wat een mijpaal voor deze game is.

Call of Duty: Warzone en Candy Crush

Ook Activision Blizzard profiteert van deze periode waarin veel mensen thuis zitten. De ontwikkelaar noteerde in het eerste kwartaal een winst van ruim 460 miljoen euro. Dat is een progressie van 50 miljoen euro tegenover de eerste drie maanden van 2019. 

Het gratis spel Call of Duty: Warzone werd door 60 miljoen unieke spelers gespeeld en World of Warcraft zag een toestroom van oud-spelers die de game al een tijdje niet meer aangeraakt hadden. De ontwikkelaar meldt ook dat Candy Crush zeer goede zaken deed in het eerste kwartaal van 2020.