Volledig scherm
Foto ter illustratie © ANP

Aan prestatiebeloning kleven nadelen

Er komt extra geld voor het basisonderwijs. Zoveel heeft de PvdA voor elkaar gekregen. Maar er is niet vastgelegd hoeveel geld er zal komen en evenmin staat vast hoe dat geld verdeeld zal worden. Dit opiniestuk is geschreven door Pierre Diederen, leraar natuurkunde in Helmond.

Waarschijnlijk zullen Mark Rutte en zijn nieuwe kabinet inderdaad met een substantieel bedrag komen, maar bij de verdeling zal functiedifferentiatie wel een rol gaan spelen. Geen generatieve loonsverbetering dus, maar extra geld voor personeelsleden die beter presteren.

In het voortgezet onderwijs kennen we die functiewaardering al lang. Als je leraar bent op een vmbo, havo of vwo dan verdien je in schaal B, C, D en een enkeling in E. Grofweg zit er 2.100 euro verschil tussen de hoogste schaal en de laagste en het is de schoolleiding die uitmaakt welke leraar van de ene naar de andere schaal overstapt. Zo zijn er zestigers die nog steeds als leraar B in een juniorenschaal zitten en twintigers die bij de eerste aanstelling meteen terechtkomen in de seniorschaal D.

Er zijn drie grote nadelen in die beloning voor prestatie. Kritische mensen moeten kiezen voor hun carrière of hun mondigheid. In een team verziekt de sfeer enorm als de een wel en de ander niet gepromoveerd wordt naar een hogere schaal. En mobiliteit van personeel tussen scholen verdwijnt als je weet dat je jarenlang moet lobbyen om van schaal B naar schaal C te komen. Wie daar meer over wil weten moet zijn oor te luister leggen bij het koffiezetapparaat op een middelbare school.