Volledig scherm
De binnenstad van Eindhoven heeft een versteende uitstraling. © Fotopersburo van de Meulenhof BV

De binnenstad moet er ook zijn voor kinderen en ouderen

OpinieDe auteur van dit artikel zijn Cees-Jan Pen en Peter Kentie. Pen is Lector De Ondernemende Regio aan Fontys en Kentie is directeur citymarketing Eindhoven365. Zij vinden dat De binnenstad niet alleen place to buy is maar ook place to be.

De Eindhovense binnenstad wordt steeds drukker. Daar moeten we - mits wordt doorgepakt met verbeteringen van luchtkwaliteit en vergroening van openbare ruimte en gebouwen - vooral blij mee zijn. Eerder beschreef het ED op basis van ons onderzoek met Bureau Louter dat de binnenstad banenmotor is met plek voor 30.000 banen. 

In berichtgeving over de sterke ontwikkeling van de Brainportregio lijkt het soms vooral te gaan om banen voor hoger opgeleiden. Juist de sterke ontwikkeling van de binnenstad biedt werkgelegenheid voor alle lagen van de bevolking.

Het sociaal-economisch belang om verder te investeren in de binnenstad is groot. Eindhoven staat aan de vooravond van een transformatie van de binnenstad. Mariënhage, de VDMA-locatie, de openbare ruimte in de binnenstad, invulling van het V&D-pand, een nieuwe aanpak van de Heuvel en vooral het stationsgebied gaan de binnenstad een enorme impuls geven. Het stationsgebied zal als District E een belevings-, onthaast- en overstapplek worden.

De nieuwe coalitie kan niet om een wethouder binnenstad heen, gelet op de voortgaande transformatie en de bewaking en besturing van de economische balans tussen expansie en leefbaarheid. De binnenstad is niet alleen place to buy maar ook place to be.

Opmerkelijk is hoe weinig bekend is over de toeristisch-recreatieve omvang van de stad. Gemeentelijk beleid is er merkwaardig genoeg nauwelijks. Terwijl deze sector een grote groei- en banenpotentie heeft. Kijk naar de stijging van het aantal overnachtingen van 552.000 in 2011 naar 797.000 in 2016. Daarmee doet Eindhoven het in vergelijking met andere steden goed: de gemiddelde toeristische besteding per persoon is hoog en de bezoeker komt vaak terug. Het aantal evenementen en bezoekers neemt toe en de economische spin-off steeg in vier jaar van 46 miljoen naar 70 miljoen euro. Eindhoven is na Amsterdam, Rotterdam en Den Haag de vierde stad, met 149 miljoen euro aan binnenlandse bestedingen.

Toerisme en recreatie leveren volgens Dynamic Concepts, dat samen met de NHTV hiernaar onderzoek deed in opdracht van Eindhoven365, al met al 325 miljoen euro omzet per jaar op en meer dan 3.000 banen. Daarbij zit vooral in dagbezoek nog veel onbenut potentieel dat om gemeentelijk beleid en investeringen vraagt.

Graag horen we van de deelnemende partijen aan de raadsverkiezingen hoe zij aankijken tegen het gebrek aan beleid rond recreatie en toerisme afgezet tegen het sociaal-economische belang en de groeipotentie van deze sector.

Uit analyses blijkt bijvoorbeeld dat Eindhoven zwak scoort wat betreft bezoek van kinderen en ouderen. De binnenstad heeft letterlijk een versteende uitstraling. Niet echt een plek voor kinderen. En kinderen zijn de toekomst; als kinderen de stad adopteren, leeft zij echt. Een stad is ook een speeltuin. Een binnenstad is er ook voor gezinnen om te verblijven. Een plek om te zitten, zonder te hoeven consumeren. Ook voor ouderen is vergroening van de binnenstad nodig omdat zij gevoeliger zijn voor hittestress.

Bezoekers van de stad moeten veel meer worden 'geconfronteerd' met het DNA van stad en regio. Nergens in de binnenstad blijkt hoe sterk de regio is in design en technologie of welke kennisinstellingen (TU/e, Fontys en Summa) we huisvesten en waar ze sterk in zijn. Benut de transformatie van de binnenstad hiervoor. Zorg er met alle Mainport-contacten met het kabinet voor dat er een museum komt voor design en technologie gebaseerd op de maakindustrie dat heden, verleden en toekomst van Eindhoven beleefbaar maakt.

Wij roepen private en publieke partijen op om net als voor een ambitieuze Brainportagenda ook te gaan voor een ambitieuze transformatie-agenda voor de bloeiende binnenstad. Dit zorgt niet alleen voor een binnenstad die nog meer het bezoeken waard is, maar levert ook veel werkgelegenheid op voor alle lagen van de bevolking.

Tegenlicht Meet Up

Geïnspireerd op de VPRO Tegenlicht-documentaire City for Sale is er woensdag 14 maart een Tegenlicht Meet Up 040 in Wallstreet in Eindhoven. Aanvang 19.00 uur. Aanmelden kan op de website.

ED gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement