Volledig scherm
Er wordt te weinig gecontroleerd op snelheid. © ANP

De snelheid moet omlaag

OpinieDe auteur, Ad van de Wiel uit Best, denkt dat gewone weg-gebruikers wel weten wat er mis is in het verkeer. Daar is geen onderzoek voor nodig.

Kennelijk kunnen onze experts en verkeersspecialisten de oorzaken van het toenemend aantal ongelukken met dodelijke afloop niet verklaren. Nou, laat ik die deskundigen dan een handje helpen zodat zij hun kostbare tijd voor nader onderzoek kunnen beperken.

De snelheidslimiet op snelwegen van 130 km per uur. De overgang van snelweg naar binnenweg van 130 km naar 80 km of 60 km of 30 km - in een woonwijk - wordt niet gerespecteerd.

Het toenemende vrachtverkeer vooral op Brabantse wegen met onervaren en roekeloze Oost-Europese chauffeurs - blijkbaar is het halen van een rijbewijs daar appeltje-eitje.

De snelheid op weefvlakken is veel te hoog, vaak 130 km per uur. Zie het verkeersplein Batadorp. Ik kom daar regelmatig en dan vliegen ze me links én rechts voorbij.

De toenemende verkeersintensiteit door grotere economische activiteit. De Betuwelijn zou het vrachtverkeer moeten ontlasten, alleen er rijden daarover bijna geen treinen richting het oosten.

De crisis heeft een kaalslag bij het vrachtvervoer over water tot gevolg gehad. Al wat niet over water of per trein richting onze oosterburen gaat, moet over - jawel - onze Brabantse wegen.

De smartphone is de auto ingeslopen, soms om te navigeren maar te vaak ook om te appen of te bellen over onnozele zaken. De concentratie die nodig is om te chaufferen wordt veronachtzaamd en dan hebben we het nog niet over filmpjes kijken terwijl je een grote zware vrachtauto bestuurt - dit gedrag beoordeel ik als moorddadig!

Drugsgebruik - dus ook alcohol - en de gevolgen daarvan voor het inschattingsvermogen wordt door een aantal van onze medeweggebruikers deerlijk onderschat.

Binnenwegen en woonwijken zijn gebouwd toen er veel minder auto's waren en zijn niet geschikt voor de grote aantallen van vandaag. Fietsers en voetgangers maken gebruik van hetzelfde wegvak als auto's.

Automobilisten zijn meester - lees: heerser - op de weg en houden te weinig rekening met zwakke verkeersdeelnemers. Wie stopt er voor iemand die wil oversteken? Niemand dus of misschien iemand en in het geval er een oversteekplaats is.

Snelheidsovertredingen en ander fout gedrag worden amper gezien en dus ook niet gecorrigeerd. Het aantal flitskastjes en actieve controles is drastisch afgenomen, want dat is politiek lastig voor de autopartij.

Hufterig gedrag, want ík ben belangrijk en niet jij. In plaats van een gevaarlijke situatie voorkomen door in te houden of een ander ruimte te geven, het gaatje nog net pakken en dat dan ook nog als een overwinning te vieren. De weg is geen racebaan, maar ooit bedacht om redelijk veilig en gemakkelijk van A naar B te komen.

Wie meer oorzaken wil horen moet maar eens praten met gewone verkeersdeelnemers. Daar zijn geen ingewikkelde studies van gestudeerde deskundigen voor nodig, maar ingrijpen en handhaven om het risicobewustzijn te verhogen. En niet onbelangrijk: de snelheid moet omlaag. Dus weer terug naar maximaal 120 of liever nog 100 km per uur op de snelweg.