Volledig scherm
De hartrevalidatieapp op een telefoon © Máxima Medisch Centrum

Liever een folder dan een app van MMC

OpinieDe auteur Robert Snip uit Best vind folders net zo gemakkelijk als een app. Het artikel ‘MMC komt met app voor hartrevalidatie' (ED 9 mei) gaat over een app die de leegte moet vullen tussen een zekere ingreep en de revalidatie erna. Mooi initiatief. Maar ik lees ook dat de app de informatie beter moet overbrengen dan drie folders die tot nu toe worden verstrekt. Over die folders lees ik dat de mensen vaak overdonderd worden met informatie. Dit verbaast mij. Hier wordt iets schromelijk overdreven.

Het is de toegankelijkheid van de voorlichtende info waar het om draait. Even iets snel kunnen terugzoeken in drie brochures op je bureau is makkelijker dan het moeten opstarten van een link vanuit een e-mail op je pc - in welke mail-map heb ik dat bericht-met-de-url opgeslagen? - of smartphone of aaifoon. Helemaal als je net een systeem-mededeling krijgt dat meteen een update moet worden geladen en een herstart van je app-apparaat vereist is.

Er zijn meerdere voordelen van de brochures te noemen, en nadelen van de e-snelweg die IT'ers nu willen berijden. Het goede daarvan wordt echt niet beter van het zogenaamde en vergezochte nadelen van de elkaar aanvullende folders van de Hartstichting en het ziekenhuis.

Als ervaringsdeskundige - met onderzoeken naar darmkanker - weet ik dat het voor mij gemakkelijker is om in informatie-folders snel bij de hand te hebben dan informatie te krijgen via een app met films etcetera of via een e-mail die weer verwijst naar een website.

Slordige IT

Op de nieuwe info-app, die óók (?) folders moet vervangen, word ik overdonderd door de veelheid aan niet zomaar te onthouden beelden, films etc. Beelden die ik al drie keer meemaakte. Een dag later snel terugzoeken wat ik op de vereiste vragenlijst/enquête heb ingevuld, is niet mogelijk. Tijdig een printje maken? Op de print verschijnt maar de helft van de tekst. Slordige IT.

Ik zat met een vraag. Hoe en wanneer krijg ik daar antwoord op? Ze zullen contact opnemen. Hoe? Via een app? Nee toch! Noem het maar kinderziektes of uitrol-problemen. De vraag aan het Máxima Medisch Centrum is nu: wat beklijft het best, de informatie in de folders of op de app?

Het MMC mag van mij innoveren, mits dat verbeteringen inhoudt, maar vertel er geen kletsverhalen omheen.

Ik heb aardig wat jaren ervaring in het IT- en innovatieveld in deze slimme regio, dus mijn perceptie ligt niet aan mijn leeftijd. Of het nu om het hart of om de dikke darm gaat, ben wat preciezer in de voordelen c.q. nadelen van brochures/folders en apps.